ری پاتر و زندانی آزکابان یکی از پرفروشترین فیلمهای سال 2004 شناخته شده‌است.
موضوع
نوشتار اصلی: هری پاتر و زندانی آزکابان
داستان در باره سال سوم تحصیلات هری پاتر است که با نجات پدرخوانده‌اش و کشف اطلاعات بیشتری در مورد پدر و مادر کشته شده‌اش به دست ولدمورت همراه است.
داستان
بعد از اینکه عمه مارج وارد خانهٔ خالهٔ هری پاتر میشود با هری درگیری پیدا می کند و هری ناخواسته باعث اتفاق ناخوشآیندی میشود: عمه مارج باد شده و مانند بادکنکی به هوا می رود. هری از خانه فرار می کند و منتظر اظهارنامه وزارت جادو می شود زیرا انجام جادو برای افراد زیر هفده سال ممنوع است و هری فقط 13 سال سن دارد. اما او سرانجام می فهمد که سیریوس بلک کسی بوده که پدر و مادرش را به ولدمورت فروخته و اکنون از زندان فرار کرده و حالا دنبال اوست و به همین دلیل وزارت برای او حکم اخراج نمی‌فرستد تا بتواند در مدرسه هاگوارتز در امان باشد!
هری در سالی سخت قرار دارد که همواره باید مواظب باشد که مورد حمله سیریوس بلک قرار نگیرد. اما در پایان مشخص می شود که سیریوس بلک پدر خوانده اوست و دوست صمیمی پدرش و کسی که پدرش را به ولدمورت لو داده پیتر پتیگرو بوده که خودش را به شکل موشی در آورده بوده که از قضا موش خانگی رون ویزلی بهترین دوست هری بوده است. اما درست وقتی که همه چیز درست می شود و سیریوس موش را به شکل عادی برمی گرداند و همه به اینکه به وسیله او بی گناهی سیریوس را ثابت کنند امیدوار می شوند همه چیز نقش بر آب شده و پیتر پتیگرو فرار می کند. بعد از اینکه سیریوس دوباره زندانی می شود هری و هرمیون گرنجر، دوست صمیمی او، به گذشته بازگشته و سیریوس را نجات می دهند. همچنین هری با موجوداتی به نام دیوانه ساز مبارزه می کند. در نهایت سیریوس بلک فرار کرده و هری به مدرسه باز میگرد.