هری پاتر و شاهزاده دورگه (به انگلیسی: Harry Potter and the Half-Blood Prince)‏ نام فیلمی در سبک ماجراجویانه و تخیلی بر اساس رمانی به همین نام (اثر جی کی. رولینگ)، ساخته شرکت برادران وارنر است که در 15 ژوئیه 2009 میلادی به اکران عمومی در آمد. این فیلم که ششمین فیلم از مجموعه فیلمهای سینمایی هری پاتر میباشد، با موفقیت بسیار هم از نظر فروش و هم از دید منتقدان روبرو شد. هری پاتر و شاهزاده دورگه، عنوان پرفروشترین فیلم در نخستین روز اکران و کل سال 2009 را از آن خود کرد و با 930 میلیون دلار فروش، نهمین فیلم پرفروش تاریخ شد.[1]
محتویات
1 داستان
2 توضیح بیشتر
3 هنرپیشگان
4 جستارهای وابسته
5 منابع
6 پیوند به بیرون
داستان
نوشتار اصلی: هری پاتر و شاهزاده دورگه
در این فیلم هری پاتر در سال ششم هاگوارتز تحصیل می‌کند. هری در این سال تحصیلی برای اولین بار کلاس‌های خصوصی با دامبلدور دارد که در آنها به مرور و بازبینی خاطرات لرد سیاه می‌پردازند. و در انتها بنابر اتفاقاتی متوجه وجود جان‌پیچه ها شده و دامبلدور توسط اسنیپ کشته می‌شود. این داستان مقدمه‌ای بر قسمت آخر هری پاتر محسوب شده و برای واپسین بار، هری و دوستانش در مدرسه هاگوارتز حضور می‌یابند.
توضیح بیشتر
در این داستان بسیاری از رازها و روابط آشکار میشود. هری با دامبلدور کلاس خصوصی دارد و در این کلاس ها با گذشتهٔ تام ماروولو ریدل آشنا میشویم و معلوم می شود که ولدمورت هفت جان پیچ دارد که پیش از آن دو تایشان نابود شده‌اند. استاد جادوی سیاه این سال، اسنیپ است و استاد اسلوگهورن درس معجون سازی می دهد.
در این فیلم رون با لاوندر براون رابطهٔ عاشقانه شدیدی پیدا میکند که موجب قهر کردن هرمیون با او میشود. هری در این سال کتاب معجون سازی قدیمی پیدا میکند که صاحب قبلی آن شخصی به نام «شاهزادهٔ دورگه» است. هری با کمک یادداشت های حاشیه کتاب که شاهزاده برای خودش نوشته است موفق میشود در درس معجون سازی شاگرد اول شود. هری به جینی ویزلی علاقه‌مند میشود اما روابطشان روابط عادی شاگردان مدرسه ای است و جینی هم دوست پسر خودش را دارد و عضو تیم کوییدیچ گریفیندور شده است.
در پایان داستان هری و دامبلدور که برای یافتن یکی از جان پیچ ها به بیرون قلعه هاگوارتز رفته بودند، با دیدن علامت شوم به هاگوارتز باز میگردند و دراکو مالفوی که مرگخواران را به قلعه راه داده بود دامبلدور را خلع سلاح میکند و سرانجام آلبوس دامبلدور توسط سیوروس اسنیپ کشته میشود و معلوم میشود که شاهزاده دورگه همان سیوروس اسنیپ بوده است .