مفاتیح الجنان - حاج شیخ عباس قمی

مولف شیخ عباس قمی رحمه الله علیه مترجم الهی قمشه ای خوشنویس هادی اشرفی تبریزی مصحح محمدرضا رضوان طل


توقف فروش

 شیخ عباس قمی نامی ماندگار بر جلدهای مفاتیح الجنان
چاپ 1389 و 1250صفحه ابعاد متوسط 10000 تومان و بزرگتر 14000 تومان است
معارف شیعه،یعنی میراث گرانبهایی که در دست ماست حاصل زحمات خستگی ناپذیر علمای پیشین میباشد. از جمله این علما میتوان از شیخ عباس قمی نام برد.
او دانشمندی از دانشمندان شیعه و نویسنده‌ای از نویسندگان دوازده امامی است. وی زندگی خود را خالصانه وقف علم و اجتهاد کرد و خود را غرق در عشق به معبود نمود و سپس یکی از شخصیات جاوید گشت. طوری که نسل‌های پی‌در‌پی او را می‌شناختند و تا وقتی که اثر بزرگش کتاب مفاتیح‌الجنان در دست‌هاست یاد او جاودان خواهد ماند. آری! او شیخ عباس قمی(ره) بود.
چرا شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان را تدوین کرد؟
کتاب - شیخ عباس قمی به این دلیل مفاتیح الجنان را نوشتند، که کتابی به نام «مفتاح الجنان» در آن دوران وجود داشت، که در آن مطالب غیر مرتبطی آن هم بدون سند منتشر شده بود.
مرتضی آخوندی، عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه ناشران و رییس انجمن اسلامی ناشران در گفت‌وگو با خبرآنلاین، توضیحاتی در خصوص «وضعیت نشر و تولید کتاب در کشور، قانون کپی‌رایت، وضعیت کتاب بعد از قانون هدفمندی‌یارانه‌ها، مشکلات ناشران در کشور، ممیزی در ارشاد و...» ارایه داد.
مدیر نشر دارالکتب الاسلامیه در بخشی از این گفت‌وگو به ارایه توضیحاتی پیرامون نحوه شکل‌گیری این انتشارات پرداخت و گفت: «پدرم سال 1317 در نجف مشغول تحصیل بودند. مرحوم شیخ عباس قمی هم به نجف آمده بودند، چون در زمان رضا خان اکثر علمای ایران به خاطر مسئله کشف حجاب به این شهر رفته بودند. ایشان قصد داشتند، کتاب «سفینة البحار» را در نجف چاپ کنند، اما سرمایه ای نداشتند. از پدرم که طلبه جوانی بود، خواست این کار را انجام دهد، و از راه فروش کتاب، این قروض ایشان را پرداخت کنند. پدر این کار را انجام داد و از این طریق وارد کار انتشار شدند.»
وی در خصوص چگونگی تدوین کتاب «مفاتیح الجنان» گفت: «شیخ عباس قمی به این دلیل مفاتیح الجنان را نوشتند، که کتابی به نام «مفتاح الجنان» در آن دوران وجود داشت، که در آن مطالب غیرمرتبطی وجود داشت؛ آن هم بدون سند. متأسّفانه این کتاب آلوده به روایات مجعول و نادرستى بود، که مرحوم شیخ عباس قمى و استادش حاجى نورى را سخت عصبانى کرده بود. همین امر سبب شد، که مرحوم شیخ‌عباس، به نوشتن اثر پر ارزش «مفاتیح الجنان» به جاى «مفتاح الجنان» اقدام کند.»
آخوندی افزود: «شیخ عباس در مقدمه مفاتیح الجنان هم به این مطلب اشاره کرده است. ضمن اینکه این‌کار اقدام مثبت و مفیدی بود و آن کتاب مبتذل را از دسترس مردم خارج کرد. طبیعتا نسبت به آثار دیگر هم باید این گونه رفتار شود؛ باید آنقدر کتب و آثار قوی عرضه شود، که جای خالی‌ بعضی آثار را پر کند و به تبع آن کتاب هایی که از جنبه فرهنگی نازل هستند، کنار بروند.»
وی در همین زمینه اضافه کرد: «گاهی کتاب‌هایی عرضه می شود، که به نحوی مروج خرافات است. البته ممکن است، بعد از نشر از وجود آنها مطلع شویم، و به نهادها و مراکز اجرایی گزارش وجود این کتاب را بدهیم. کاری که در برخی برهه‌ها؛ انجمن اسلامی این کار را انجام می‌داد؛ به ناشران کتاب‌های ضد اسلام بود، تذکرات لازم را می‌داد اما فعالیتی که ناشران مذهبی انجام می‌دهند، در این حیطه نیست. وقتی شما باغی را آبیاری می‌کنید مقداری علف هرز هم از این آب سوء استفاده می کنند. در مورد کتاب های مبتذل هم بهترین راه این است، که ارشاد دقت بیشتری داشته باشد.»
شیخ عباس قمیاز ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادپرش به: ناوبری, جستجو
این مقاله نیازمند تمیزکاری است. لطفاً تا جای امکان آن‌را از نظر املا، انشا، چیدمان و درستی بهتر کنید، سپس این الگو را از بالای مقاله بردارید. محتویات این مقاله ممکن است غیر قابل اعتماد و نادرست یا جانبدارانه باشد یا قوانین حقوق پدیدآورندگان را نقض کرده باشد.
برای دیگر کاربردها، عباس (ابهام‌زدایی) را ببینید.
شیخ عباس قمی
نگارنده و گردآورندهٔ مفاتیح‌الجنان
شناسنامه
نام کامل شیخ عباس قمی
لقب محدث قمی
زادروز 1254 خورشیدی
زادگاه قم، ایران
تاریخ درگذشت 1 بهمن 1319 ش. حدود:
23 ذی‌الحجهٔ 1359 قمری.
محل درگذشت نجف، عراق
آرامگاه صحن حرم امیرالمومنین (ع)
دین اسلام
مذهب شیعه دوازده امامی
اساتید میرزا حسین محدث نوری
این جعبه: نمایش • بحث • ویرایش
شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی از محدثان شیعی پرکار قرن چهاردهم هجری است.
معروف‌ترین کتاب شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان است. این کتاب مجموعه دعاهایی است که در کتابهای مختلف حدیث، از امامان شیعه نقل شده و شیخ قمی آن‌ها را به صورت موضوعی دسته بندی کرده است.
محتویات [نهفتن]
1 زندگی نامه
1.1 تحصیلات
2 محدث قمی و انقلاب مشروطه
2.1 دفاع محدث قمی از شیخ فضل الله نوری
3 محدث قمی و تجدید حوزه علمیه قم
4 آثار
5 منابع
زندگی نامه [ویرایش]محدث قمی در سال 1294 ه‍.ق (1254 ه‍.ش) در قم متولد شد. در سن بیست و دو سالگی به نجف رفت و شش سال آنجا ماند. پس از آن دوباره به ایران برگشت و تا آخر عمر، یعنی تا شصت و پنج سالگی در قم درس خواند و درس داد.
پدرش محمدرضا، کاسبی متدین و آگاه به احکام دین مبین اسلام بود چنانکه مردم برای آگاهی از فروع فقهی و وظایف مذهبی خویش به ایشان رجوع می کردند .
تحصیلات [ویرایش]شیخ عباس قمی پس از فراگیری بخشی از علوم دینی مقدمات و سطح در نزد علمای عصر خویش، در حوزه علمیه قم سرانجام در سال 1316 ه‌.ق برای تکمیل تحصیلات در سطوح عالی فقه و اصول به حوزه علمیه نجف رهسپار شد و چون در علوم نقلی بویژه حدیث استعداد درخشانی داشت از فقیه و محدث‌بزرگ آن عصر حسین بن محمدتقی طبرسی معروف به محدث نوری بیشتر کـسب فیض کرد. وی در سال 1318 ه‌.ق به سوی خانه خدا و زیارت مشاهد مشرفه بار سفر بست و سپس به سوی وطن خویش قم مراجعت کرد، اما پس از دیدار با والدین و خویشان دوباره رهسپار نجف اشرف و مجلس محدث نوری شد. محدث نوری در سال 1320 ه‌.ق درگذشت. محدث قمی نیز پس از درگذشت استادش، حدود 2 سال در شهر نجف ماندگار شد و از خرمن معارف دینی خوشه‌ها چید.
محدث قمی و انقلاب مشروطه [ویرایش]محدث قمی، سرانجام در سال 1322 ه‌.ق (3-1282 ه‌.ش) یعنی یکـسال پیش از آغاز انقلاب مشروطه 1327-1323 ه.ق و در دوره روی کار آمدن علی اصغر خان امین السلطان صدر اعظم مظفر الدین شاه - که از فاسدترین رجال دولت قاجار به شمار می آمد - به وطن بازگشت. در این دوران افکار بویژه فلسفه سیاسی غرب در ایران رسوخ کرده بود و این افکار گرچه موجب اعتراض به حکومت استبدادی قاجار می شد، اما گروهی نیز به جهت خودباختگی در برابر تمدن غربی، فرهنگ اصیل اسلامی را از یاد برده بودند. ماموریت محدث قمی نیز از همین جا آغاز می شد .از این رو، وی خود را موظف می دید که برای دفاع از اسلام بر تلاش علمی خویش بیش از پیش بیفزارید. پس از سقوط حکام مستبد قاجار و روی کارآمدن حکومت دیکتاتوری پهلوی، وظیفه محدث قمی در تبلیغ رسالـــت های الهی سنگینتر شد، زیرا سیاستهای فرهنگی انحطاط آفرین در عصر پهلوی و قتل و تهدید علمای مخالف رژیم شدت یافت. حاج شیخ عباس در سال 1331 ه‌.ق در شهر مقدس مشهد سکونت گزید و در طی همین سالها سخنرانی‌های جذاب و عالمانه ایشان و نیز کلاسهای درس اخلاق وی که در هر پنج شنبه و جمعه در مدرسه میرزا جعفر مشهد که اکنون جزء دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع شده است - پذیرای توده انبوه مردم و علما و مجتهدان بزرگ بود.
دفاع محدث قمی از شیخ فضل الله نوری [ویرایش]محدث قمی (شیخ عباس قمی) جانب مشروعه‌طلبان را گرفت و با انقلاب مشروطه میانه ای نداشت. در مورد شیخ فضل‌الله نوری گفته است:
خاتمه کار شیخ به شهادت گذشت. در 13 ماه حرام از سال 1327 او رابه دار آویخته و به قتل رساندند. سال رحلتش به حروف ابجد مطابق با «الشهید فضل الله » است. در غم فقدانش، قلوب مؤمنین را اندوهی بزرگ فراگرفت. لکن قتل شخصیتی که در حال دفاع از حریم دین، اطاعت پروردگار، و پیمودن راه ستم ناپذیران ظلم ستیز و بلند همّتان تعالی جو و وارسته، به شهادت رسد اندوهی ندارد، بلکه بایستی از مرگ آنشخصمتأسّف بود که بصیرتش در زندگی کم، و نامش نیز پس از مرگ فراموش می شود! (منبع: فوائدالرضویه، حاج شیخ عباس قمی، 351)
محدث قمی و تجدید حوزه علمیه قم [ویرایش]در سال 1340 ه‌.ق (1300 ه‌.ش) یعنی یک سال پس از تصرف تهران توسط رضاخان‌ پهلوی، مرحوم شیخ عباس قمی به دعوت آیه الله شیخ عبدالکریم حایری یزدی - که به خواهش علمای عصر خویش برای تجدید مرکزیت حوزه علمیه قم، در این شهر ماندگار شده بود - برای تدریس به حوزه علمیه کهن قم فراخوانده شد و در همین ایام یعنی سال 1344 ه‌.ق، مهمترین کتاب حدیثی ایشان یعنی سفینه البحار و مدینه الحکم و الاثار - که فهرست موضوعی تفصیلی برای احادیث کتاب عظیم و بیش از صد جلدی بحار الانوار تالیف علامه مجلسی است - پس از سالها تلاش شبانه روزی مولف در دسترس علاقمندان قرار گرفت و به این ترتیب می توان گفت او به کتاب عظیم بحار الانوار حیات مجدد بخشید و مبلغان را در دفاع از اسلام به سلاحی کاری مجهز نمود. شیخ عباس قمی در این کتاب علاوه بر فهرست احادیث و آیات قرآن، گاه به بیان مطالب مهم و تحقیقات ژرفی نیز اهتمام ورزیده و علاوه بر این شرح حال مختصری از مشاهیر و بزرگان علمای شیعه و سنی و حتی برخی از شعرا و ادیبان را نیز ضمیمه کرده است. اما البته مزیت اساسی این کتاب آن است که مولف، همه آداب ظاهری و باطنی نقل حدیث را از قبیل پاکیزیگی ظاهر و باطن و خلوص نیت و پرهیز از اغراض مادی رعایت نموده است.