درباره کتاب:
عنوان: بیداری اسلامی/ هویت تمدنی و چالشهای پیش رو در اندیشه ی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری
ناشر: انتشارات نهضت نرم افزاری (وابسته به موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی)
شابک: 8-33-2951-964 -978
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
نوبت چاپ: اول/ بهار 1391
تعداد صفحات: 472 صفحه
شمارگان: 5000 نسخه
بیشک، شناخت حرکت بیداری اسلامی در منطقه بدون بررسی نظریات تأثیرگذاران و رهبران راستین آن، امری بس دشوار خواهد بود؛ از این رو بازخوانی این تراث و نشر آن، وظیفه اسلامی و انقلابی رهروان امام (ره) و رهبری است. مجموعهای که پیش رو دارید، دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای مقام معظّم رهبری در این موضوع تحریر، تنظیم،فصلبندی شده است.صفحاتی از کتابچشمانداز جهانی نهضت جمهوری اسلامی ایران این نهضت ایران، نهضت مخصوص به خودش نبوده و نیست؛ برای اینکه اسلام مال طایفهی خاصی نیست. اسلام برای بشر آمده است؛ نه برای مسلمین و نه برای ایران. انبیا مبعوثند بر انسانها، و پیغمبر اسلام مبعوث بود بر انسانها. خطاب به ناس [است] «یا أیّها الناس». ما که نهضت کردیم، برای اسلام نهضت کردیم؛ جمهوری، جمهوری اسلامی است؛ نهضت برای اسلام نمیتواند محصور باشد در یک کشور، و نمیتواند محصور باشد در حتی کشورهای اسلامی. نهضت برای اسلام، همان دنبالهی نهضت انبیاست. نهضت انبیا برای یک محل نبوده است. پیغمبر اکرم اهل عربستان است؛ لکن دعوتش مال عربستان نبوده؛ محصور نبوده به عربستان؛ دعوتش مال همه عالم است. حضرت امام خمینی (ره) بنبست سوسیالیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم قومی در کشورهای عربی حسّاسترین بخشهای جهان اسلام را نهضت بازگشت به اسلام و اعادهی عزّت و هویّت و رهایی فراگرفته است و همه جا شعار «الله اکبر» به گوش میرسد. ملّتهای عرب، دیکتاتورهایشان را؛ سیطرهی دستنشاندگان و طواغیت را بر خود، دیگر تاب نمیآورند؛ از فقر و عقب ماندگی و تحقیر و وابستگی به ستوه آمدهاند؛ سکولاریسم را در سایه ی سوسیالیسم و لیبرالیسم و ناسیونالیسم قومی آزمودند و همگی را بنبست یافتند؛ و البّته ملّتهای عرب به دنبال افراطیگری، خشونت مذهبی، بازگشت به عقب، تعصبّات فرقهای و قشریگری با برچسب اسلامگرایی نیز نیستند. «معنویّت»، «عدالت» و «عقلانیّت» با روش «مردمسالاری دینی» ماهیّت اصلی انقلابهای منطقه انتخابات تونس و مصر و شعارها و رویکردهای مردم یمن و بحرین و سایر سرزمینهای عربی، علامت میدهد که همه میخواهند «مسلمان معاصر» بدون افراط خشکسرانه و تفریط غربگرایانه باشند و با شعار «الله اکبر» میخواهند مسلمانانه، با ترکیب «معنویّت»، «عدالت» و «عقلانیّت»، و با روش «مردمسالاری دینی»، از پسِ تحقیر و استبداد و عقبماندگی و استعمار و فساد و فقر و تبعیضِ صد ساله رهایی یابند؛ و این، درستترین راه است.