خط تماس

خاطرات و زندگی شهید کاظمی در قالب رمان


توقف فروش

درباره کتاب:
عنوان: خط تماس
نویسنده: محمدرضا بایرامی
ناشر: فاتحان/ با همکاری کنگره سرداران و 2500 شهید شهرستان نجف آباد
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحات: 252 صفحه
شابک: 9786007496077

«خط تماس»، روایت دو روز پایانی زندگی پرافتخار سردار شهید حاج احمد کاظمی است که بایرامی با ظرافتی قابل تامل از این دو روز که شاید اتفاق ویژه‌ای در آن رخ نداده باشد داستانی 251 صفحه‌ای ساخته که نه تنها خواننده را خسته نمی‌کند بلکه برای رسیدن به آخرین صفحه و حادثه‌ای که وی از آن با خبر است مشتاق‌تر می‌شود.
این اشتیاق ریشه در نحوه و لحن بایرامی دارد، وی از حادثه‌ای که فرجامش بر خواننده (در صورتی که خواننده با سرگذشت شهید کاظمی آشنا باشد) آشکار است اثری در خور توجه خلق کرده است.
وی در این رمان که زمان اصلی آن خطی است، رفت و آمدهای زمانی را ایجاد کرده و خواننده را به دل خاطرات شهید کاظمی برده و غیر مستقیم شخصیت شهید کاظمی و مسیری که این شهید والا مقام برای دستیابی به آن طی کرده را با استفاده از شکست در زمان اصلی برای مخاطب روایت می‌کند.
شاید از این جهت بتوان گفت که این کتاب یک تاریخ شفاهی یا زندگی‌نامه صرف نیست زیرا بایرامی قدرت تخیل خود را در کنار قوت خیال مخاطب به کار بسته و با استفاده از آنها مطالبی را خلق کرده که برخی شاید در عالم واقع وجود نداشته و یا کسی از آنها با خبر نباشد(حدیث نفس شهید کاظمی با خودش یا خلوت‌های وی از این دست است) ولی هیچکدام از متن اصلی که خاطرات راوی کتاب است بیرون نزده و موجب برهم خوردن یکپارچگی متن نشده است.
شخصیت‌هایی که در این اثر به خواننده معرفی می‌شود و شاید وی را مشتاق کند تا در ارتباط با آنها مطالعه داشته باشد از دیگر نقاط قوت «خط تماس» است. شهید خرازی، شهیدان مهدی و حمید باکری و … از جمله این شهدا است.
نحوه بیان و لحنی که بایرامی برای روایت خاطرات و موقعیت‌ها استفاده کرده دلنشین است و موجب خستگی خواننده نمی‌شود. استفاده از رفت و برگشت‌های زمانی به قدری خوب از آب درآمده که خواننده متوجه آن نخواهد شد. این مسئله حتی در نمایان کردن شخصیت اصلی یعنی شهید کاظمی نیز لحاظ شده و خواننده کمتر نامی از شهید کاظمی را خواهید دید و جرعه جرعه پی به شخصیت اصلی می‌برد.