توقف فروش

"سریال طلسم شدگان-خرید سریال طلسم شدگان-خرید اینترنتی سریال طلسم شدگان در فروشگاه بزرگ شاکران
سریال تلویزیونى «طلسم شدگان» پخش شده از شبکه تهران
سال 1383
کارگردان: داریوش فرهنگ
بازیگران:
آناهیتا همتی, مهدی هاشمی, شهرام حقیقت دوست, زیبا بروفه, بیتا فرهی, امین زنزدگانی, حمیرا ریاضی
توضیحات درباره مجموعه طلسم شدگان
در بسیارى از سریال هاى تلویزیونى شاهد این نکته بوده و هستیم که یک صحنه ، یک سکانس یا حداکثر یک قسمت ، بیننده را درگیر مى کند و سپس با افت شدیدى روبه رو مى شود.به طورى که تماشاگر در حیرت مى ماند که آیا کارگردان این دو قسمت یکى بوده یا حاصل کار دوکارگردان متفاوت است.
القاى این حس تعلیق ، در تماشاگر یک فیلم بسیار راحت تر است ، چون طول مدت یک فیلم محدود بوده و بیننده در یک نشست مى تواند آن را دریافت کند؛ اما این که مخاطب یک هفته به انتظار بنشیند و پس از آن تمایل به پیگیرى داستان داشته باشد، کارى نیست که به طور اتفاقى و تنها از روى بخت و اقبال انجام شود؛ بلکه آگاهى و تسلط به این مقوله است که مى تواند این حس را به بیننده القائ کند. داریوش فرهنگ کارگردان این سریال تلویزیونى ، «تصمیم نهایی»، «شیک نهایی» را در کارنامه خود دارد، دو سریالى که تا حدودى توانستند نظر مخاطب را به خود جلب کنند؛ اما طلسم شدگان به لحاظ فرم ، روایت و پرداخت شخصیت ها به نظر مى رسد که در مرتبه اى بالاتر از کارهاى قبلى فرهنگ قرار گیرد.فرهنگ بخوبى توانسته در این سریال شخصیت ها را طراحى و کنار هم قرار دهد. بالاتر از آن انتخاب بازیگرانى است که قرار است این شخصیت ها را به تصویر کشند.مهدى هاشمى اگرچه در بیشتر کارهاى فرهنگ ایفاى نقش کرده ، اما در اینجا به عنوان یک شخصیت منفى توانسته تعلیق را نزد مخاطب دو چندان کند.از سوى دیگر روایت و شیوه ارائه اطلاعات به تماشاگران از دیگر امتیازهاى این سریال است. اطلاعات ، بموقع و در هر قسمت به اندازه اى به بیننده داده مى شود تا علاوه بر ارضاى حس کنجکاوى وى ، انگیزه اى براى پیگیرى داستان در او ایجاد شود.این موضع بخصوص در قسمتهاى اولیه سریال بخوبى قابل مشاهده است ، جایى که مخاطب در ارتباط با داستان باید جذب آن شود که فرهنگ با ارائه پرسشهاى متفاوت توانسته او را در دام خود بیندازد.
ارائه تعلیق از طریق شخصیت ها به حدى موثر است که وقتى مادر (نسرین) تصمیم دارد عقد مهشید و دکتر به هر صورت ممکن انجام شود، این ذهنیت در بیننده ایجاد مى شود که آیا ممکن است چیزى مانع این کار شود چرا که هنوز خیلى اطلاعات و نکات مبهم است که او از آنها بى خبر است و همین مساله باعث ایجاد نگرانی، دلهره و تشویش مى شود.اوج این تعلیق در جایى صورت مى گیرد که عاقد، خطبه عقد را مى خواند. در بسیارى از فیلمها و سریال ها دیده شده که خواندن خطبه عقد تنها براى پر کردن زمان صورت مى گیرد، اما در اینجا.فرهنگ از این مورد به عنوان یک عامل ایجاد تعلیق در مخاطب خود استفاده مى کند. مدت زمانى که طول مى کشد عروس و داماد، بله را بگویند این تعلیق افزایش پیدا مى کند و گمان مى رود مانند مورد قبل ، این مراسم نیز به هم بخورد، چرا؟چون اطلاعات و اشخاصى وجود دارند که مخاطب آنها را مى بیند، اما نمى شناسد. پیرمرد قفس به دست ، مردى که سوار پاترول است و... همگى جلوى چشم بیننده قرار دارند، ولى هویت آنها کاملا مخفى است.عدم ارائه این اطلاعات به گونه اى است که نه تنها ذهن مخاطب را مغشوش نمى کند، بلکه او را حریص تر از قبل مى کند. به نظر مى رسد فرهنگ در القاى حس تعلیق و دلهره موفق عمل کرده و توانسته بیننده خود را در دام بیندازد، کارى که بدون تسلط به سینما و زبان فیلم امکانپذیر نیست"
شماره مجوز: 155/83791