\\\"Road To Avonlea (قصه های جزیره)
نامهای دیگر : Tales from Avonlea و Avonlea
ژانر : درام - ماجرایی - خانوادگی - محصول سال 1996 - 1989 کانادا
رتبه 8.8 در imdb و رتبه 8.6 در tv.com
بازیگران : Sarah Polley Zachary Bennett Lally Cadeau Jackie Burroughs Mag Ruffman Gema Zamprogna Cedric Smith Harmony Cramp Elva Mai Hoover Alex Floyd Ryan Floyd
سارا در دوران طفولیت، مادرش را از دست میدهد و پدرش به سبب مشغله‌های کاری نمیتواند آن طور که کودکی در آن سنین نیاز به محبت دارد، از او رسید‌گی کند. پس سارا زند‌گی مرفه‌اش را ترک میگوید و نزد خاله اش خانم هتی کینگ، که در جزیره ای کوچک به نام پرنس ادوارد واقع در بخش آون کی (به مرکزیت تورنتو) در کانادا، میرود.
لطیفترین احساسات او نطفه‌شان در آن محیط بسته میشود. در خانواده‌ی کینگ خاله ها، دایی‌ها، زن دایی‌ها و حتی فرزندانشان که مانند خواهران و برادران سارا هستند، روابط عاطفی قطع ‌شده‌ی او را ترمیم میکنند. ساکنان آن جزیره نیز بخشی از وجود سارا را شکل میدهند. وقتی سارا کاملا با زند‌گی در آنجا اخت میشود، پدرش که کمی کارهای خود را سر و سامان داده است، تصمیم میگیرد سارا را نزد خود ببرد، ولی متوجه نیست که سارا را دچار چه تعارضی میسازد. او ناگزیر است بین پدر و خانواده و دوستان‌اش در جزیره یکی را انتخاب کند. نخستین مخالف عمه هتی ا‌ست که در پرورش و خشک و تر کردن سارا بیشترین نقش را داشته است. او نگران است که پدر سارا، همان طور که به خاطر خواسته‌های خود، سارا را به آنها سپرده، باز برای خواهش دل خود، میخواهد سارا را پیش خود ببرد و عملا از آنان جدا کند و چه بسا که پشیمان نیز شود، اما گذشت زمان بسیاری از چیزها را اثبات خواهد کرد...
حکایت ساخته شدن دو سریال آن شرلی و قصه های جزیره (با نام اصلی: راهی به آونلی Road To Avonlea)، دست کمی از تقدیر چاپ داستانهای لوسی مونتگمری Lucy Maud Montgomery (نویسنده و خالق شخصیتهای این سریال) ندارد. کوین سالیوان، کارگردان و تهیه کنندة مشهور کانادایی (مؤسس شرکت Sullivan Entertainments ) ابتدا در سال 1985 مینی سریال آن شرلی را بر اساس داستانهای مونتگمری و شخصیتهای مخلوق او میسازد. بعد آن قدر شیفتة کاراکترهای این سریال میشود که در سال 1989 تصمیم میگیرد از این داستانهای دلربا، پروژة تلویزیونی بزرگتری تولید کند. ساخت این سریال، تا سال 1996 ادامه داشت و 91 قسمت آن در 7 فصل (هر فصل 13 قسمت) ارائه شد. در سال 1998 یک فیلم اختصاصی با نام کریسمس مبارک خانم کینگ (Happy Christmas Miss King) نیز بر اساس این سریال ساخته شد.
بازیگران نوجوان زیادی در طول این سریال بزرگ شدند و این پروژه معروفشان کرد. سارا پولی در نقش سارا آن قدر درخشید که بعدها در فیلم هایی چون The Sweet Hereafter و No Such Thing بازی کرد. ستاره هایی مثل مایکل یورک، فی داناوی، کریستوفر ریوز، پیتر کایوت و... به عنوان بازیگر مهمان در اپیزودهایی از سریال حضور دارند. این سریال موفق در 140 کشور مختلف پخش شده و بیش از پنجاه جایزة بین المللی گرفته است. نامزد هشت جایزة امی و برندة دو امی (Emmy Awards معادل اسکار برای کارهای تلویزیونی) و چهار گمینی (Gemini Awards جایزة کانادایی) شده است.
سریال قصه های جزیره براساس فضا و داستانهای چهار کتاب مونتگمری به نامهای :
The Story Girl(1911), Chronicles of Avonlea(1912), The Golden Road(1913), Further Chronicles of Avonlea(1920)
ساخته و پرداخته شده . داستانها در هر اپیزود، کاملا بازنویسی شده اند، اما بعضی از کاراکترها و حوادث بر اساس کتابها است. این را هم شاید بدانید که کاراکتر دختر نوجوان داستانهای مونتگمری که در طول ماجرا بالغ میشود (مثل آن شرلی و سارا)، خود او است. در واقع داستانهای مونتگمری پر از نشانه های زندگی شخصی خودش است. آنی و سارا مثل خود مونتگمری هر دو از بچگی به اقوام و آشنایان نزدیک سپرده میشوند و روحیه ای استقلال طلب دارند.
دهکدة رؤیایی آونلی با مردم دوست داشتنی اش در واقع همان کاوندیش ذهنی مونتگمری (محل زندگی کودکی او در کنار پدربزرگ و مادربزرگش) است. نشانه های پراکندة زیادی از زندگی شخصی مونتگمری و حوادثی که تجربه کرده را میتوان در داستان های مختلف اش جستجو کرد. به عنوان مثال، کاراکتر کاریکاتور گونة هتی کینگ همان شخصیت معلم سختگیر و بی رحم داستانهای دیگر او است که مونتگمری در زندگی شخصی هم از آن ها بیزار بوده و بی رحم ترین نمونة آن، خانم برانل در داستان Emily of New moon است. یا مثلا علاقة ناخودآگاه مونتگمری به دوران تحصیلش درکالج هالیفکـس، به شکلهای مختلف در داستانهای او دیده میشود. این تعلق خاطر به دوران تحصیل، در قصه های جزیره با علاقة ناگهانی فلیسیتی به تحصیل در کالج پزشکی هالیفکـس، مشخص میشود و در اپیزود آخر، سارا برای تحصیل در کالج، راهی پاریس میشود.
خانه لوسی مود مونتگمری در کاوندیش که منبع الهام او برای خلق شخصیتهای داستانهایش بود، حالا به یک مکان توریستی تبدیل شده است.
شخصیتهای ملموس قصه های جزیره برای هر نوع جامعه و با هر آداب و رسومی آشنا هستند و این ویژگی است که آن را از سایر سریالهای مشابه جدا میکند. بسیاری از ماجراها و دردسرهای این دهکدة کوچک، به خاطر حرفهای خاله زنکی و زیرآب زنی های حرفه ای اهالی بومی اش است. کاراکتر خوش قلب پگ بوون (سوزان کاکـس) به دلیل همین حرفهای بی اساس به جادوگر آونلی شهرت یافته، غافل از این که او داروساز است و بین تمام جماعت جزیره، فقط آلک کینگ این را میفهمد.
داستان های هر قسمت، مجموعه ای است از اتفاقهای بیش از حد معمولی و روزمرة مردم آونلی، که ممکن است در هرجای دیگری اتفاق بیفتد، اما کاراکترهای قرص و محکم داستان مونتگمری (به خاطر آشنایی اش با عادت ها و روحیات این قشر) و پرداختن به کوچکترین جزئیات رفتاری مردم جزیره، همراه با ساخت و پرداخت دقیق سریال، باعث شده تا مسائل ظاهرا ساده ای مثل مشکل هجی کردن فلیکـس در کلاس ادبیات هتی کینگ یا دندان درد راشل لیندی (پاتریشا همیلتون) هم خانة بد اخلاق ماریلا، برایمان ابدی و تراژیک شوند و دنبال کردن قصه های همچنان جذاب باشد.
\\\"