توقف فروش

"*«دایره جنایی» داستان‌های برگرفته ازواقعیت های تلخ
شماره مجوز: 155/88247
دایره جنایی عنوان مجموعه است که از شبکه یک سیما پخش شد. دایره جنایی محصول سال 2007 استرالیاست و یک مجموعه پلیسی – معمایی است که آن را داینارد کارگردانی کرده است و ناوین گانر به همراه شان بورن نقش اصلی آن را ایفا کرده‌اند.
این سریال محصول کشور استرالیاست و همانطور که از نامش پیداست، در ژانر سریال‌های پلیسی و معمایی قرار می‌گیرد. ظاهرا این سریال بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در هر قسمت از این سریال وقوع یک جرم محور داستان قرار می گیرد و زمینه‌های ارتکاب جرم و تلاش دایره جنایی برای پیدا کردن این مسائل، سریال دایره جنایی را پیش می‌برد.
این سریال توسط جان باناس و جان هوگینسون نوشته و کارگردانی شده است. این دو پیش از نگارش سریال «دایره جنایی» در پروژه سریال «پرستاران» به‌عنوان نویسنده حضور داشته اند. سریال «پرستاران» که بیش از 3 سال است از تلویزیون ایران پخش می‌شود، به خاطر طرح مفاهیم انسانی و پرداختن به موضوعات جدید بسیار مورد توجه استرالیایی‌ها و همین طور مخاطبان ایرانی قرار گرفته است.
نویسندگان سریال پلیسی «دایره جنایی» برای یافتن موضوع هر قسمت از سریال، روزنامه‌ها و اخبار حوادث را پیگیری کرده و گاه با رجوع به پرونده‌های قدیمی و جرم و جنایت‌های ثبت شده، توانسته‌اند داستان‌هایی باور پذیر ارائه دهند. این نویسندگان برای اینکه به جذابیت کار بیفزایند، گاه جرم و جنایتی که ممکن است در دنیای امروز رخ دهد، در نظر گرفته و برای آن پیشینه تاریخی و عاقبت و سرانجام خیالی ساخته اند. اما در مجموع اغلب داستان‌های سریال دایره جنایی با توجه به اتفاقات واقعی نوشته شده‌اند و در پایان هر قسمت راه حل یافتن مجرم و دلایل ارتکاب جرم او بر اساس شیوه‌های قدیمی و ترفندهای پلیسی که امروزه فراموش شده، پیدا می‌شوند.
جان هوگینسون در مصاحبه‌ای درباره سریال دایره جنایی می‌گوید: «طرح اولیه این سریال را حدود 6 یا 7 سال پیش برای کانال هفت نوشتم اما چند سال بعد شبکه برای پخش آن آماده بود که آن زمان من و باناس درگیر نگارش فیلمنامه سریال «پرستاران» بودیم، ولی با این حال داستان‌های «دایره جنایی» را نیز بازنویسی کردیم.»
باناس یکی دیگر از نویسندگان و کارگردان‌های این سریال نیز مهم‌ترین دلیل تاخیر در ساخت سریال «دایره جنایی» را این گونه بیان می‌کند: «هدف ما این بود که یک داستان باور کردنی و قابل قبول ارائه دهیم که براساس داستان‌های محکم و قوی جنایی نوشته شده باشد و از سوی دیگر شخصیت‌های اصلی آن استرالیایی باقی بمانند.»
هوگینسون نیز می‌افزاید: «ما می‌خواستیم به کارهای قدیمی که پلیس برای پیدا کردن مجرم انجام می‌داده و الان از مد افتاده، بپردازیم؛ این که چطور در آن زمان مغزشان را برای کاهش جرم و جنایت به کار می‌گرفتند.»
در جریان نگارش داستان‌های این سریال هماهنگی عجیبی بین این دو نفر وجود داشته است. این هماهنگی به این صورت بوده است که اغلب هوگینسون موضوع داستان‌ها را پیدا کرده و و باناس دیالوگ‌ها را به سرعت می‌نوشته است. آنها نقاط قوت یکدیگر را رمز موفقیت خود در این سریال می‌دانند و می‌گویند که در جریان ساخت این سریال با مجرم‌هایی مواجه بوده اند که همگی امراض روانی داشته اند. هوگینسون و باناس به‌دنبال پیشینه مجرمان رفته و در ذهن، دلیل ارتکاب جرم آنها را ساخته اند. این دو نویسنده و کارگردان موضوعات خود را از اخبار رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها پیدا می‌کردند.
جان هوگینسون درباره تفاوت‌های دایره جنایی با سریال‌های جنایی ساخته شده می‌گوید:«دایره جنایی کاملا بر پایه شخصیت‌هاست؛ یعنی داستان‌های آن شخصیت محور هستند و از اتفاقات رایج در جامعه استرالیا نشأت گرفته و به همین دلیل برای مخاطبان آشنا و قابل پذیرش هستند. از طرفی ما نمی‌خواستیم تصویری منفی از جامعه استرالیا ارائه دهیم. بنابراین سعی کردیم برای اغلب جرم‌ها دلیل مثبت و قابل پذیرشی داشته باشیم.»
در بخش‌هایی از این سریال شوخی‌های متفاوت گنجانده شده است. باناس درباره این موارد می‌گوید:«آیا تا به حال در سردخانه بوده‌اید؟ ما پاتالوژیستی داریم که بسیار شوخ و خوش مشرب است. شوخ طبعی باعث می‌شود که این افراد روزشان را بهتر به شب برسانند. آنها بسیار آدم‌های قابل احترامی هستند و همین شوخ طبعی شان باعث می‌شود که دیگران به آنها بیشتر احترام بگذارند.»
یکی از ویژگی‌های این سریال ارتباط صمیمی اعضای گروه اصلی داستان است؛ کـسانی که در یک دایره جنایی و زیر نظر زنی به نام ویویرلی با هم کار می‌کنند. البته این ارتباط صمیمی همکاران در اغلب سریال‌های خارجی دیده می‌شود و یکی از راز‌های موفقیت آنها در جلب مخاطب است.
هوگینسون درباره ارتباط شخصیت‌های دایره جنایی با یکدیگر می‌گوید:«آنها معمولا با هم اختلاف نظر دارند و بحث می‌کنند. اما در پایان روز کاری‌شان تنها همکارانشان می‌دانند که آنها در طول روز چه کرده اند. آنها همچنین به خاطر هدف مشترکی که دارند با هم همکاری می‌کنند. حتی جارویس و دونکن که باهم همکار هستند و از هم خوششان نمی‌آید، با هم در یک پروژه مشارکت دارند. به‌طور مثال اگر مشکلی پیش بیاید آنها از هم حمایت می‌کنند تا آن مشکل برطرف شود.»
یکی از دلایل موفقیت این سریال بازیگران هستند که به خوبی از پس نقششان بر آمده‌اند. نانی هاز لهارست، بازیگر زن اصلی سریال«دایره جنایی» متولد 1953 در ملبورن استرالیاست. این بازیگر در دهه 1980 دوره‌های باله، آواز، نوازندگی پیانو، تئاتر و... را گذراند و کارش را با شرکت در برنامه‌های تلویزیونی کودکان آغاز کرد و در سریال‌های بسیاری برای کودکان حضور داشت. او کارهای بسیاری برای آموزش همراه با تفریح برای بچه‌ها انجام داده است. او به‌عنوان نویسنده، کارگردان و مجری موفق در برنامه‌های کودکان حضور داشته و چندین آلبوم ضبط شده نیز برای این گروه سنی منتشر کرده و جوایز بسیاری را در زمینه بازیگری، اجرا و موسیقی کـسب کرده است.
نانی هاز لهارست سال 2007 در سریال «دایره جنایی» بازی در نقش رئیس کارآگاهان را به عهده گرفت. او که در زندگی واقعی خود مادر دو پسر است، در سریال دایره جنایی نقش زنی را بازی کرده که علاوه بر اجرای قانون، مسئولیت تربیت فرزندش نیز به عهده اوست.
هاز لهارست درباره سریال دایره جنایی می‌گوید:«شباهت خاصی بین من و نقشم در این سریال وجود ندارد،. اما فکر می‌کنم شما با شخصیتی که بازی می‌کنید، مخاطب را جذب می‌کنید. ممکن است مخاطب به خاطر شرایط و موقعیت‌های فیلم جذب آن شده باشد یا شاید به خاطر بازی بازیگران بخواهد سریال را دنبال کند؛ خواه شما نقشتان را دوست داشته باشید خواه نه.»
قسمت اول: در خانه
مردی به نام " جاناتان وارد دایره جنایی شده ، " جنیفر " ،"اسپارکی" ،" کارن " و " جویز" را گروگان می گیرد و ...
قسمت دوم: تانیپا
با کشته شدن زنی به نام " ملانی" پلیسی در جستجوی قاتل یا قاتلان او بر می آید . او که همراه دو فرزند کوچکش برای گردش به ساحل رفته بودند و....
قسمت سوم: جایزه
زنی به نام " ریچل " با همدستی شوهرش ، زنی ثروتمند به نام "گریسس"را ربوده و در ازای برگرداندن او درخواست مبلغی هنگفت می کند و....
قسمت چهارم: هرگز رها نشده
وقتی خبر پیدا شدن بقایای جسد زن و شوهری که سی سال پیش نا پدید شده بوده اند ، منتشر می شود و....
قسمت پنجم: روز آزمون
دختر نوجوان ناشناسی سر جلسه امتحانی در مدرسه اش بیهوش شده و سپس می میرد . پلیس به جستجوی قاتل و یا عامل مرگ او بر می آید ....
قسمت ششم: فراموش شده
با کشته شدن پیرمردی بی خانمان ،پلیس در پی قاتل یا قاتلان بر می آید و...
قسمت هفتم: چراغ سبز
"وانکن" مورد ضرب و شتم شدید ازسوی دوتن ناشناس قرار می گیرد . پلیس آنها را که زن و مردی به نام های " مگان" و " جان " هستند ، شناسائی و....
قسمت هشتم: خانه وحشت
در پی گزارشاتی که از تجمع گروهی خلافکار در یک خانه به پلیس رسیده است . گروه پلیس خانه مزبور را تصرف کرد و افرادی را که در خانه خود هستند دستگیر می شوند و...
قسمت نهم: لبه برنده
با پیدا شدن جسد مردی به نام " کل" در اتومبیلش ، پلیس تحقیقات خود را آغاز می کند و....
قسمت دهم: خشم
زنی به نام " کیت " در آشپز خانه منزلش به ضرب گلوله ناشناسی کشته میشود . پلیس تحقیقات خود را آغاز می کند و ....
قسمت یازدهم: مرگ و زندگی
پسر "برنیس" توسط مرد خطرناکی به نام "بیلی" دزدیده می شود ." بیلی" کـسی است که برادرش چند سال پیش توسط " برنیس" محاکمه شده بوده است .....
سریال دایره جنایی city homicide
سریال تلویزیونی «دایره جنایی» یک سریال پلیسی است که تولید آن در شبکه هفت استرالیا از ماه آگوست سال 2007 آغاز شد. این سریال در بخش جنایی اداره پلیس شهر ملبورن در استرالیا ساخته می‌شود. شخصیت‌های اصلی این سریال همگی بازرسان پلیسی هستند که در کنار افسران ارشد خود به حل معماهای جنایی میپردازند. مجری طرح این سریال «جان هولمز»، تهیه کننده آن «مری آن کارول» و کارگردانان آن «پینو آمنتا» و «دایانا رید» هستند.
نگارش این داستانها برعهده «جان هاگینسون» است. هنرپیشگانی که در این سریال نقشهای اصلی را ایفا می‌کنند «نونی هیزل هرست» در نقش «برینس ویورلی» رئیس اداره پلیس، «شین بورن» در نقش «استنلی وولف» رئیس دایره جنایی، «نادین گارنر» در نقش سربازرس «جنیفر مپل تورپ»، «دانیل مک فرسون» در نقش سربازرس «سایمون جونیر»، «آرون پدرسن» در نقش سربازرس دانکن فریمن و «دیمین ریچاردسون» در نقش سربازرس «مت رایان» میباشند.
این سریال در سه سری ساخته شده و تولید آن همچنان ادامه دارد. داستان هر اپیزود در همان قسمت تمام میشود ولی چندین داستان کلی وجود دارد که به صورت دنبالهدار در تمام قسمتها ادامه مییابد. از جمله این موضوعات میتوان به تنش نسبتا همیشگی بین جنیفر و دانکن، روابط ضعیف و متزلزل استنلی وولف با همسرش و ارتباط نامزد دانکن با یک شبکه قاچاق موادمخدر اشاره کرد. این سریال تاکنون در کشورهای استرالیا، فرانسه، ایرلند، هلند، نروژ، نیوزیلند و ایران و برخی کشورهای آفریقایی پخش شده است.
نونی هیزل هرست؛ رئیس اداره پلیس
«نونی هیزل هرست» یکی از بازیگران معروف سینما، تلویزیون و تئاتر در کشور استرالیاست. او درباره نقش خود می‌گوید: «زندگی و شغل ویورلی درگیر مشکلات مختلف و پیچیده بوده است و بازی در این نقش برای من بسیار سخت و وقتگیر بود. من با کار در سریال دایره جنایی احساس احترام بسیار بیشتری نسبت به پلیسهای شهرم دارم. این سریال دید همه ما را نسبت به کار پرتنش و پرمخاطره نیروهای پلیس باز کرد زیرا این کار هم از نظر شغلی و هم ازجنبه شخصی تاثیر عمیقی روی انسان میگذارد.»
«نونی» از دهه هفتاد در ملبورن به شهرت رسید و در فیلمها و سریالهای بسیاری به ایفای نقش پرداخته و نمایشهای بیشماری را بازی کرده است ولی در طول این مدت تنها به بازیگری اکتفا نکرده و در امور مختلف خیریه و کمکرسانی دخیل بوده است. او نماینده ملی سازمان خیریه کودکان «بارناردوس» و سخنگوی «فایننس فرست»، برنامه سوادآموزی کودکان است و به همین منظور در سال 1996 نشان «افتخار استرالیا» به او اهدا شد.
شین بورن؛ رئیس دایره جنایی
شین بورن همان قدر که در فیلم‌های درام، تئاتر و تلویزیون استرالیا محبوبیت دارد، در فیلمهای کمدی هم معتبر است. او با ایفای نقش بازرس ارشد، استنلی وولف ثابت کرد که در ژانر پلیسی نیز تبحر خاصی دارد. «بورن» که در یک خانواده تئاتری متولد شد از کودکی به کمدی و هنرهای دراماتیک علاقه پیدا کرد و وارد این حیطه شد. او یک سال را در لندن سپری کرد تا در یک نمایشنامه به ایفای نقش بپردازد ولی قبل از بازگشت به کشورش تصمیم گرفت دور دنیا را بگردد. او در سالهای 2003 و 2005 برنده جایزه بهترین بازیگر مرد استرالیا شد. او هم اکنون با دختر هجده ساله‌اش «روبی» در زادگاه خود، ملبورن زندگی می‌کند.
دانیل مک فرسون؛ بازرس
دانیل دو سال تمام در فیلم «صورت حساب» نقش یک پلیس را بازی کرده بود و به همین خاطر وقتی برای فیلم دایره جنایی از او دعوت به عمل آمد، با خوشحالی پذیرفت. او می‌گوید: «من به خاطر سریال دایره جنایی خیلی هیجان‌زده هستم. در استرالیا رسیدن یک سریال به سری سوم یک پیروزی بزرگ به شمار می‌رود و این سریال همچنان در حال تکامل است و هر مرحله بهتر می‌شود.»
نادین گارنر؛ سربازرس زن
نادین گارنر آنقدر شیفته بازی در نقش یک زن پلیس سرسخت بود که در سال 2007 برای ایفای این نقش از لندن به ملبورن نقل مکان کرد. او سالها در کنار همسر فیلمبردار و پسرش «اوان» در انگلیس به سر می‌برد ولی ناگهان تصمیم گرفت به کشورش بازگردد و عضو دایره جنایی شود. او می‌گوید: «بازی در کنار یک تیم قوی باعث افتخار من است. من این را لطف الهی می‌دانم که در چنین سریالی با این حجم بالای بیننده بازی می‌کنم و امیدوارم در سریهای بعدی آن هم باشم.» نادین برای بینندگان جعبه جادویی ناآشنا نیست. در حقیقت او جلوی دوربین بزرگ شده است. نخستین نقش وی در سال 1986 در نقش یک دختر 13 ساله در فیلم «بچه‌های هندرسون» بود. نادین اوایل امسال صاحب یک پسر دیگر به نام «جم» شد. او در سال 2004 جایزه بهترین هنرپیشه زن استرالیا را از آن خود کرد.
آرون پدرسون؛ سربازرس
آرون پدرسون با بازی در سریال دایره جنایی در سال 2007 بازگشتی خوب به دنیای بازیگری جنایی داشت. این هنرپیشه سرشناس در استرالیا از پس ایفای نقش دانکن فریمن پلیس تندخو و آتشی مزاج که خود او را «هویت ناشناخته» می‌نامد، برآمده است. او که تاکنون در فیلمها و سریالهای بی‌شماری به ایفای نقش پرداخته است، دایره جنایی را یک فیلم خوب با متنهای عالی می‌داند که بیننده را به سوی خود جذب می‌کند.
کارگردانان مجموعه: John Banas و John Hugginson
بازیگران سریال:
Noni Hazlehurst
Shane Bourne
Daniel MacPherson
Nadine Garner
Aaron Pedersen
Damien Richardson
سریال دایره جنایی در کشورهای استرالیا، فرانسه، ایرلند، هلند، نروژ، آفریقای جنوبی، نیوزلند و ایران پخش شده است. "