توقف فروش

"مجموعه تلویزیونی آینه های نشکن
شماره مجوز: 155/10261
"آینه های نشکن" که پیش از این "فتانه" نام داشت داستان اجتماعی است که به موضوع انرژی هسته ای و یک شبکه بیگانه جاسوسی از تأسیسات هسته ای در ایران می پردازد.
این سریال داستان دختری به نام سیمین است که ناخودآگاه وارد این شبکه جاسوسی می شود و اتفاقاتی که بعدها برای او و خانواده اش می افتد داستان اصلی سریال را شکل می دهد.
ثریا قاسمی،آزیتا حاجیان، جمشید شاه‌محمدی، صبا کمالی، علی‌ قربانزاده، قاسم زارع، مجید مشیری، سعید داخ، مهدی صبایی، عسگر قدس، زهره صفوی و عاطفه رضوی در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند.
توضیحات:
سریال «آیینه های نشکن» که از شبکه دو سیما پخش شد، نخستین کار نمایشی با موضوع محوری انرژی هسته ای در کشورمان است.
این سریال را جواد اردکانی نوشته و کارگردانی کرده است. تهیه کنندگان کار هم کـسانی همچون آخوندی و جلالی هستند که پیش از این آثار مطرح و حساسی را به منصه نمایش رسانده اند، از جمله فیلم سینمایی «روز سوم» یا کار پلاتویی مانند «صندلی داغ» و تعداد زیادی فیلم دفاع مقدس دیگر که در کارنامه خود دارند.
جواد اردکانی هم حالاجزو سریال سازان با تعداد است که اثر پرمخاطب او «غریبه» در اذهان باقی مانده است.
«آیینه های نشکن» در ژانر ملودرام- جاسوسی قابل شناسایی است. در واقع این ماجراهای خانوادگی هستند که بستر هدایت و چالش سوژه ای مانند مسایل هسته ای کشورند. سریال «غریبه» هم از چنین رویکردی برخوردار بود. این نوع کار در صورت دقت و چینش درست همه چیز، همیشه هم جواب داده است. البته در کشور ما- حالاچه سینما و چه تلویزیون- متاسفانه به این ژانر و قالب کمتر توجه شده و می شود. در حالی که در تمام کشورهای دارای سینما، گونه جاسوسی و آثار پیرامون مسایل تشکیلاتی و نفوذ در نفوذ و غیره جزو اولویت های تولیدی آنهاست. این گرایش فقط هم به سینمای غالب جهان ختم نمی شود- بلکه کشورهای در رتبه های پایین تولید هم به ساخت فیلم و سریال های حادثه ای- جاسوسی، خصوصا با داستان های خانوادگی و عاطفی توجه ویژه ای دارند. اگر چنانچه فیلم و سریال های با سوژه های پلیسی- اطلاعاتی را هم در زمره این قبیل آثار قرار دهیم- خواهیم دید که مثلاکشوری مانند آلمان یا فرانسه و یا اروپای شرقی- با سینمای ضعیف- چه انبوهی از آثار از این دست را روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می کنند. این اتفاق هم همین جوری بدون دلیل رواج ندارد، بلکه از آنجا که معمولافیلم های جاسوسی- خانوادگی پتانسیل جذب همه طیف های اجتماعی و گروه های سنی را دارد، لذا در خط تولید قرار می گیرند.
همچنانکه همه علاقه مندان به سینما اطلاع دارند، چند دهه است که سینمای غرب با کاراکتری مانند جیمز باند، مامور 007 فیلم های متعددی را ساخته و به اکران درآورده است، به طوری که علی رغم استفاده این فیلم ها از عوامل و کلیشه های ثابت و دائمی با قصه های به شدت خیالی و عملیات اغراق آمیز، باز هم هر یک از فیلم های از این سری با استقبال گسترده ای روبرو می شود. تازه این همه ماجرا نیست، بلکه غرب و خصوصا انگلیس و سیستم مخفی اینتلجنت سرویس از رهگذر همین فیلم ها و شخصیت جیمز باند، اعم ارزش های هویتی خود و هوش سیاسی- تشکیلاتی و قدرت میلیتاریستی خود را به جهانیان حقنه کرده و می کنند. اما کشور ما با داشتن سابقه سینمایی برابر با جهان، هنوز نتوانسته در این زمینه یک مامور با ویژگی های ایرانی و ثابت خلق کند و...
با این مقدمه بپردازیم به آیینه های نشکن، سریالی که درباره مسایل پیچیده جاسوسی و امنیتی کشور است و در بطن آن مسایل خانوادگی و کشمکش های مختلف اجتماعی و به روز جامعه روایت می شود. قصه اصلی کار نیز درباره یک جوان فیلمساز به نام «مسعود» است که از سوی برادرش محمود، دعوت به ساختن فیلمی راجع به مسایل هسته ای می شود. او که به شدت بدهکار و به نوعی ورشکـسته است، می پذیرد. اما غافل از جاسوسان بیگانه ای است که بدنبال نفوذ در تشکیلات فعال انرژی هسته ای هستند، در همین رابطه سیمین همسر مسعود، طعمه جاسوسان برای ورود به مجموعه هسته ای کشور می شود که این خط سیر، حوادث و ماجراهای بی شماری را بدنبال دارد.
جواد اردکانی برای جذابیت آفرینی تضمین شده اولویت کار را بر قصه گویی پراوج و فرود قرار داده است و در این راستا دو جبهه خیر و شر خلق کرده است. به عبارتی موتور محرکه پیشرفت قصه، درگیری دو نیروی متخاصم است. معمولاهم در چنین سبک و سیاقی از نمایش، هر چه نیروی شر زیرک، هوشمند، مسلح به ابزاری پیچیده و مدرن و بالاخره بی رحم تر باشد، نیروی خیر نیز می بایستی علاوه بر داشتن چنین ویژگی هایی- رافت و احساسات انسانی اش نیز به نمایش گذارد تا در نهایت با یک قدم فاصله، هوشمندتر از حریف بر مصائب پیش آمده غالب شود و... آیینه های نشکن ضمن اینکه از همه ی این مولفه ها برخوردار است، داستانک های فرعی خلاقانه ای هم دارد. خصوصا ماجراهای خانواده سیمین، مریضی برادرش، تلاش سیمین برای خروج از کشور و فراهم کردن امکانات برای برادرش، آن هم با خصلت های بلند پروازانه و جاه طلبانه ای که دارد همه بستر سقوط او را تا حد یک آلـــت دست بیگانه تدارک می بیند. "