سریال پنجره

شماره مجوز: 155/90/3257874


توقف فروش

"مجموعه تلویزیونی پنجره
شماره مجوز: 155/85353
کارگردان و تهیه کننده : سید وحید حسینی
با بازی امیر حسین صدیق و آناهیتا همتی و ...
توشیح مختصر:
اتفاقی که تا حد زیادی در این مجموعه رخ داده است. بازی مهرانه مهین‌ترابی در «فراز»، ثریا قاسمی در «مادر»، میکاییل شهرستانی و مرجانه دلدار گلچین در «بعد از طلاق» و امیرحسین صدیق، مهتاج نجومی و آناهیتا همتی در «آسانسور»، اصغر همت در «پرتره»، کمند امیرسلیمانی و پوراندخت مهیمن در «چند سال ناقابل»، مهوش وقاری، شراره دولت‌آبادی و فریده دریامج در «امید» شاید یکی از دلایلی باشد که این قسمت‌ها را برای ما دوست‌داشتنی‌تر کرده است.
شرح کامل:
مجموعه تلویزیونی «پنجره» از بهمن ماه سال 1385، روی آنتن شبکه یک رفته و خودش را به عنوان یک مجموعه موفق ثابت کرد.
این مجموعه تلویزیونی با اپیزودهای«قلب»، «فراز»،‌«امید» ، «مادر»، «بعد از طلاق»، «همکلاسی»، «آسانسور»، «پرتره» و ... در ساعت 20 هر روز به جز جمعه‌ها پخش می‌شد و تکرارش آن نیز در برنامه خانواده، قبل از اخبار ساعت 14 پخش می شد.
سید وحید حسینی کارگردان و تهیه کننده این مجموعه را با سریال «مثل همیشه» می‌شود به یاد آورد. او برای بسیاری از شبکه‌ها، خصوصا شبکه یک، سریال ساخته است؛ «پسر خاله‌ها» ، «زنگ آخر»و «همینه» برای گروه کودک و نوجوان شبکه یک و «تا جمعه»، «نیمرخ»، سری دوم «زیر آسمان شهر» و «طنزهای چروکیده چخوف» برای شبکه‌های دیگر. به نظر جوان می‌آید و خیلی سریع و فرز است. پس از پایان فیلم‌برداری هر پلان، عوامل را جمع کرده و به اتاق دیگری برای گرفتن سکانس جدید می‌برد.
وی می‌گوید: «ایده اولیه کار از خودم بود. یعنی می‌خواستم سریالی بسازم که نه هفته‌ها طول بکشد تا مردم خسته شوند و قصه‌اش کشدار باشد و نه مثل کارهای روتین شبانه به نظر بیاید.
برای همین با همکارانم به شکل خاصی رسیدیم که از همان ابتدا هم معلوم بود خیلی آسان نیست. قرارمان این بود که هر اپیزود به شکل سریال 6 تا 7 قسمتی باشد و 120 دقیقه هم زمان ببرد. شنبه شروع شود و پنجشنبه‌ تمام شود.
مبنایمان هم از همان اول 13اپیزود بود، یعنی 13 تا فیلم 120 دقیقه‌ای، اما در طول کار به خاطر اینکه شبکه یک سراسری و ملی است به خاطر میلاد یا عزاداری یا سخنرانی‌های ویژه برنامه پخش نمی‌شد و این طوری روندکار ما هم به هم ریخت و ما به همان اپیزودیک کار کردن بسنده کردیم و پخش را به عهده خود شبکه گذاشتیم. حالا ممکن است که برنامه‌ای بیشتر از یک هفته طول بکشد و اپیزود بعدی از نیمه هفته بعدی شروع شود».
از او درباره ایده فیلم سینمایی از دل این اپیزودها می‌پرسم. او تایید می‌کند و می‌گوید: «چند وقتی است که بعد از ظهر‌های جمعه، شبکه یک اقدام به پخش فیلم‌های تلویزیونی ایرانی می‌کند.
این ایده هم از همان ابتدا از طرف جناب آقای برازش مدیر شبکه یک ارائه شد که جمعه هر هفته خلاصه این 120 دقیقه در قالب یک فیلم 90 دقیقه‌ای به نمایش دربیاید ولی بعدها خودشان به این نتیجه رسیدند که فعلا زود است و ممکن است کار تکراری شود و قرار شده چند ماه بعد این فیلم‌ها پخش شود».
حسینی می‌گوید؛ « برای مقوله طلاق چند اپیزود داریم. یک‌بار طلاق را از دید فرزندان بررسی کردیم؛ شد اپیزود «بعد از طلاق»، یک بار از دید زن و شوهر نگاه کردیم؛ شد اپیزود «پرتره»، یک‌بار تبعات آن را از دید مادر و فرزند چیدیم؛ شد اپیزود «فراز» و بار دیگر به مشکلات اقتصادی و تنگدستی‌های مالی‌اش برگشتیم؛ شد «امید».
حتی در مورد ازدواج هم در اپیزود «آسانسور» نگاهمان با اپیزود «چند سال ناقابل» فرق می‌کرد. در واقع ما تا حد زیادی پایبند نگاه‌های متفاوتمان بودیم. در جاهایی هم وارد موضوعاتی مانند مردان دوزنه شدیم که شاید کمتر به آن پرداخته شده بود».
40 روز کار برای 7 روز پخش از تلویزیون
نام رامین ناصر نصیر به عنوان سرپرست نویسندگان اولین نوشته‌ای است که روی تیتراژ پایانی می‌آید. حسینی می‌گوید اسفند 84 با ناصر نصیر درباره متن‌ها صحبت کردیم و با گروهی از نویسندگانی که از طرف هر دویمان انتخاب شد یعنی حمید گرشاسبی، علی کاظمیان، زنده یاد سعید قاسمیان، جمیله دارالشفایی و کوروش نریمانی شروع به نوشتن متن‌ها کردیم، بعد از آن از خرداد 85 پیش تولید را شروع کردیم و اواخر شهریور بودکه با اپیزود «فراز» کار را کلید زدیم. قرارمان هم این بودکه وقتی از بهمن ماه کار روی آنتن می‌رود ما خیلی جلو باشیم اما سختی کار باعث شد که کم‌کم فاصله ضبط و پخش فیلم کم شود.
به گفته حسینی، به طور متوسط فیلم‌برداری هر اپیزود 25 روز طول می‌کشد و 15 روز هم صرف مونتاژ موسیقی می‌شود و در کل هر اپیزود چیزی حدود 40 روز طول می‌کشد که قرار است در 7 روز روی آنتن برود. با این حساب ما برای هر اپیزود «حداقل 3 هفته کم می‌آوریم. به نظر می‌رسد این اتفاق می‌تواند روی کیفیت کار تاثیر بگذارد.
حسینی ضمن اینکه این حرف را قبول دارد، می‌گوید: «خودم هم ترجیح می‌دادم کار کامل تولید شود و بعد روی آنتن برود. ولی اصرار شبکه به پخش این مجموعه، فشار شدیدی روی عوامل گذاشته است. اما این به این معنی نیست که از کار زده شود. سعی ما بر این است که تا آنجا که می‌توانیم کار را به بهترین نحو روی آنتن بفرستیم».
کار با حرفه‌ای‌ها راحت‌تر است
رامین راستاد را حالا بیشتر از قبل می‌شناسیم. قبل‌تر از زمانی که در یکی از اپیزودهای «داستان یک شهر» اصغر فرهادی بازی کرده بود. او را با خسرو «زیر تیغ» و «میم مثل مادر» بیشتر به یاد می‌آوریم. او که در اپیزود «واقع‌بینی» در نقش بهرام نقشی تقریبا منفی دارد، در این مجموعه انتخاب بازیگران و بازیگردانی را هم برعهده دارد.
اتفاقی که تا حد زیادی در این مجموعه رخ داده است. بازی مهرانه مهین‌ترابی در «فراز»، ثریا قاسمی در «مادر»، میکاییل شهرستانی و مرجانه دلدار گلچین در «بعد از طلاق» و امیرحسین صدیق، مهتاج نجومی و آناهیتا همتی در «آسانسور»، اصغر همت در «پرتره»، کمند امیرسلیمانی و پوراندخت مهیمن در «چند سال ناقابل»، مهوش وقاری، شراره دولت‌آبادی و فریده دریامج در «امید» شاید یکی از دلایلی باشد که این قسمت‌ها را برای ما دوست‌داشتنی‌تر کرده است.
حسینی انتخاب لوکیشن‌های متعدد در این مجموعه را یکی از سخت‌ترین قسمت‌های کار می‌داند. حدود 180 لوکیشن تاکنون برای این مجموعه انتخاب شده است. به طوری که گاهی یک مجموعه تا 20لوکیشن هم داشته است.
محدوده‌اش را از خانه‌های معمولی، لوکـس، قدیمی تا ویلا، شرکت و مؤسسات دولتی در نظر می‌گیرد و می‌گوید برای اپیزود «واقع‌بینی» مجبور شدیم ویلایی در لواسان را اجاره کنیم. فقط به خاطر نشان دادن یک لوکیشن لوکـس و شیک، در عین حال گاهی پیش آمده که در روز در 3 تا لوکیشن فیلم‌برداری داشته‌ایم. مجموعه تلویزیونی «پنجره» راحتی اگر به عنوان اولین گام برای ساخت مجموعه‌های مربوط به گروه خانواده هم به حساب بیاوریم، مجموعه‌ای موفق از کار درآمده است.
هرچند ساعت پخش این مجموعه طوری است که ظهرها مخاطبانش بیشتر افرادی هستند که در خانه‌اند و بعدازظهرها هم ساعت پخش مناسبی ندارد. اما به لحاظ انتخاب بازیگر متن و نوع کارگردانی سکانس – پلان که از خردشدن پلان‌ها جلوگیری می‌کند، این مجموعه قابل دفاع است.
چرا که اپیزود بدون وارد شدن به حاشیه‌ها موضوعی را که گاه در دست کارگردانی می‌تواند خوراک یک سریال 26قسمته باشد، در حد یک فیلم 120 دقیقه‌ای جمع می‌کند و مخاطب را هم راضی نگه می‌دارد.
دیگر عوامل:
فرشید رسولی مدیر تصویر برداری
امیدرضا صنعی دستیاریک و برنامه‌ریز
ساسان نخعی صدابردار به همراه محمود کاشانی دستیارش در کنار چاووش هنرآموز و محمدرضا ملک‌محمدی (دستیاران کارگردان)
نورالدین جعفری دستیار تصویربردار "