توقف فروش

شماره مجوز: 155/10413
خلاصه داستان:
«ارمغان تاریکی» قصه چند دانشجوی جوان است که در سال‌های آغاز دهه ۶۰ در تهران زندگی می‌کنند و هر یک در برخورد با حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی آن دوران همچون جنگ تحمیلی، بحران‌های سیاسی، حضور گروهک‌های سیاسی در جامعه و… سرنوشت‌های متفاوت پیدا می‌کنند.
بازیگران:
«آرش‌مجیدی» ایفاگر نقش «مجید» شخصیت اصلی این سریال است و امیر آقایی، سودابه بیضایی، لیلا‌زارع، مجید مشیری، شهین تسلیمی، مجید سعیدی، حمیدرضا هدایتی، سعیده عرب، امیر غفارمنش، علی ابوالحسنی، حشمت آرمیده، فریبرز گرمرودی، آزاده ریاضی، مریم خدارحمی، مریم سرمدی، طرلان پروانه، رضا اصغری، غزل ذوالفقاری، فرشته‌آلوسی، ساقی زینتی، آرمان ضیایی، فرید کلهر و... نیز دیگر بازیگران این سریال هستند که مقابل دوربین «محمد افسری» ایفای نقش کرده‌اند.
درباره کارگردان:
جلیل سامان در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «وقتِ بودن» حضور پیدا کرد که به خاطر حواشی پیش آمده خیلی زود از گردونه نمایش حذف شد و در نتیجه نتوانست آنچنان که شایسته بود انعکاس پیدا کند. اما در چهاردهمین جشن خانه سینما در حضور مدعیان صاحب‌نامی همچون اصغر فرهادی، توانست جایزه بهترین فیلمنامه را کـسب کند. در همین جشن، «وقتِ بودن» یکی از نامزدهای بهترین کارگردانی هم شده بود. پس از این فیلم، سامان سریال «ارمغان تاریکی» را برای تلویزیون ساخت که در حال حاضر از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. ظرافت، دقت و حساسیتی که در به تصویر کشیدن جزئیات «ارمغان تاریکی» خرج شده، باعث شد‌ که این سریال موفق از نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان اعتبار دیگری برای جلیل سامان محسوب شود.
تاریخ پخش:
زمستان 1389
شبکه سوم سیما
توضیحات:
«رضا بهارانگیز» که با دستیاری «نسرین شهسوار حسینی» این سریال را تدوین می کند، درخصوص فضای کلی تدوین سریال می گوید: ارمغان تاریکی قصه ای قوی و پُرکشش دارد و روایت قصه آن به صورت خطی از سال های آغازین دهه شصت آغاز و تا دهه هفتاد روایت می شود که البته بخش های مربوط به دهه هفتاد نسبت به کل کار بسیار اندک است. در طول قصه نیز از فلاش بک استفاده نشده است و با در نظرگرفتن چنین شکل روایت، تدوین بیشتر معطوف به کارهایی است که باعث شود قصه خوش ریتم تر، تندتر و روان تر روایت شود.
بهارانگیز درخصوص لحن سریال نیز گفت: این سریال لحنی عاشقانه دارد و طی مشورت با کارگردان تلاش کردم تا این لحن در سریال خلق شود و بر همین اساس در بخش هایی از داستان بر حسب نیاز ممکن است جای برخی سکانس ها و یا دیالوگ ها تغییر کند.
برای ساخت این لوکیشن، خانه ای قدیمی در اختیار طراح صحنه سریال «غفار رضایی» و گروهش قرار گرفته و با تغییرات فراوان و دکورسازی، فضای آن به سال های ۱۳۶۰ نزدیک شده است. نکته قابل توجه در خصوص این فضا به تصویر کشیدن چهار مقطع تاریخی در آن است. مقطع اول مربوط به سال های اول دهه ۶۰ است، مقطع دوم مربوط به زمانی است که این محل آتش می گیرد. در مقطع سوم عکاسی بعد از آتش سوزی نمایش داده خواهد شد و مقطع چهارم نیز مربوط به سال های ۱۳۷۵ و بازسازی عکاسی است که در این مقطع فضا کاملا تغییر خواهد کرد.
«ارمغان تاریکی» سریالی تلویزیونی است که وقایع و رویدادهای آن از سال های آغاز دهه شصت هجری شمسی آغاز می شود. سال هایی که ایران از یک سو درگیر جنگ تحمیلی با عراق است و از سوی دیگر با بحران های سیاسی پیچیده مواجه است.
در این سریال «جلیل سامان» در مقام نویسنده و کارگردان با روایت فراز و نشیب های زندگی جوانی دانشجو به نام «مجید» که دانشجوی رشته عکاسی است؛ رویدادهای مهم این دوره از تاریخ کشورمان را به تصویر می کشد. مجید در اوایل انقلاب جذب یکی از سازمان های سیاسی شده و به دلیل هوش و ذکاوت خود مورد اطمینان قرار می گیرد و به او ماموریت مهمی واگذار می شود. ماموریتی که نحوه اجرای آن وقایع بعدی این سریال را شکل می دهد.
«جلیل سامان» نویسنده و کارگردان ارمغان تاریکی، در قسمت اول این سریال تلویزیونی، روایت داستان را از زندگی دو نفر از این جوان‌ها با نام «مجید» و دختر مورد علاقه‌اش «مهری» آغاز می‌کند. مجید دانشجوی رشته عکاسی، صاحب مغازه عکاسی و هوادار و عضو ساده یک سازمان سیاسی است. روزی یک مشتری نگاتیوهایی را برای چاپ می‌آورد که حاوی عکـس‌هایی است که به شکلی مخفیانه از مجید و مهری گرفته شده است. مجید در حال رفع این بحران است که از سوی سازمان ماموریتی مهم به او واگذار شود؛ ماموریتی که از طرفی رابطه عاطفی او با مهری را تحت الشعاع قرار می‌دهد و از سوی دیگر مسیر زندگی ساده و آرام او را به سمتی نامعلوم تغییر می ‌هد.
ایفای نقش اول این سریال به عهده آرش مجیدی است و امیر آقایی، سودابه بیضایی، لیلا زارع، مجید مشیری، شهین تسلیمی، مجید سعیدی، حمیدرضا هدایتی، سعیده عرب، امیر غفارمنش، علی ابوالحسنی، حشمت آرمیده، فریبرز گرمرودی، آزاده ریاضی، مریم خدارحمی، مریم سرمدی، طرلان پروانه و… دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال مقابل دوربین «محمد افسری» رفته‌اند.
«ارمغان تاریکی» توسط سیداحمد کاشانچی تهیه شده و مهدی ارگانی به عنوان مشاور فیلم‌نامه‌نویسی در کنار پروژه حضور داشته است. این سریال از نظر مدت زمان تولید و کیفیت جزو آثار کیفی گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما محسوب می‌شود.
فیلم‌نامه پس از دو سال کار تحقیقاتی نوشته شده و تصویربرداری نیز بعد از دو ماه پیش تولید، از ۱۱ شهریورماه ۱۳۸۹ در تهران آغاز شد.«جلال الدین معیریان» به عنوان طراح چهره‌پردازی، «غفار رضایی» به عنوان طراح صحنه، «مه لقا ناقد» به عنوان طراح لباس، «رضا کنشلو» به عنوان مدیر صدابرداری، «پیام حنفی» در مقام برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان، «مهرنوش صحرانورد» به عنوان منشی صحنه، «حسن شجاعی» در مقام عکاس، «عباس شوقی» در سمت مدیر جلوه‌های ویژه، «حمیدرضا شیروانیان» به عنوان ناظر کیفی، «سرهنگ مددی» به عنوان کارشناس نظامی، «محمد معصومی» در مقام مدیر تدارکات برخی از عوامل این سریال هستند.
«سیدجلال نیایی» و «سید دانیال کاشانچی» نیز مشترک به عنوان مدیر تولید در این سریال حضور داشته‌اند. پیش بینی می‌شود تصویربرداری سریال تا اوایل اسفندماه همزمان با پخش آن ادامه داشته باشد. «رضا بهار انگیز» در مقام تدوین‌گر، «فرید سعادتمند» به عنوان سازنده موسیقی متن، «فرید قاسمی» به عنوان صداگذار و «ساسان توکلی» به عنوان سازنده عنوان بندی نیز در مرحله آماده سازی این سریال ۲۵ قسمی حضور داشته‌اند.
سایر عوامل تولید:
این سریال ۲۵ قسمتی به تهیه کنندگی «احمد کاشانچی» در گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما تولید می شود. «مه لقا ناقد» به عنوان طراح لباس، «رضا کنشلو» به عنوان مدیر صدابرداری، «سید دانیال کاشانچی» و «سیدجلال نیایی» به عنوان مدیران تولید، «پیام حنفی» در مقام مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان، «مهرنوش صحرانورد» به عنوان منشی صحنه، «حسن شجاعی» در مقام عکاس، «عباس شوقی» در سمت مدیر جلوه های ویژه، «حمیدرضا شیروانیان» به عنوان ناظر کیفی، «سرهنگ مددی» به عنوان کارشناس نظامی، «محمد معصومی» در مقام مدیر تدارکات و … برخی از دست اندرکاران این سریال هستند.
دانلود تیتراژ سریال " ارمــغــان تــاریـــکی" به کارگردانی جلیل سامان با صدای "دکتر مـحـمـد اصـفــهــانــی" با شعری از عبدالجبار کاکایی و آهنگسازی فرید سعادتمند در حال پخش از شبکه سوم سیما (3:03)
"