سریال شهریار

شماره مجوز: 155/90/36574122


توقف فروش

شماره مجوز: 155/87830
مجموعه تلویزیونی شهریار، مجموعه تلویزیونی درباره شهریار، شاعر ترک‌زبان ایرانی بود که در ۲۶ قسمت به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی پروانه پرتو ساخته شد و در شبکه دوم سیما و به سفارش سیما فیلم تولید و پخش شد.
تمامی بخش‌های مجموعهٔ تلویزیونی شهریار که فیلمنامه آن توسط «مهدی سجاده چی» نوشته شده‌است در «سیما فیلم» ساخته می‌شود.
فهرست مندرجات
۱ بازیگران
۲ خلاصه داستان
۳ سانسور
بازیگران
اردشیر رستمی (در نقش جوانی شهریار)، سیروس گرجستانی (دوران میانسالی شهریار)، پیام دهکردی، فرهاد قائمیان، الهام حمیدی و...
تصویربرداری این پروژه از بیست و ششم اردیبهشت ۱۳۸۴ در تبریز و تهران آغاز شد که در پایان شهریور سال ۱۳۸۵ پس از اتمام مراحل تصویربرداری وارد مرحله تدوین و فنی گردید. سعید شاهسواری به عنوان تدوینگر، سریال را در بیست و شش قسمت تدوین کرده‌است.
در این سریال، شهریار را در سه مقطع سنی خواهیم دید که اردشیر رستمی، جوانی و سیروس گرجستانی نیز میانسالی و پیری این شاعر را بازی کرده‌اند. همکارانی که که در سریال «شهریار» در کنار کمال تبریزی بوده‌اند عبارتند از: محمدرضا سکوت (مدیرتصویربرداری)، بهمن حیدری(مدیرصدابرداری)، پروانه پرتو(تهیه کننده)، بهزاد کزازی(طراح صحنه و لباس)، امیر اسکندری(طراح گریم)، پیام دهکردی(بازیگردان) و مهدی سجاده چی که فیلمنامه «شهریار» را نوشته‌است.
اردشیر رستمی، کاریکاتوریست جوان کشورمان در نقش جوانی شهریار، فرهاد قائمیان در نقش پدر شهریار و لیلی تقوی در نقش مادر شهریار در کنار پیام دهکردی، رحمان باقریان، مهسا کرامتی، محمود قبط زرین، نرگس هاشم پور، حسین عابدینی، امیر کاوه آهنجان، فریبرز گرم رودی، علی پوریان، صبا مهری، مهدی پاشایی، شاپور محمدی و محسن نبوی بازیگرانی هستند که تاکنون در این طرح مقابل دوربین رفته‌اند.
خلاصه داستان
این سریال پیرامون زندگی استاد شهریار از دوران کودکی تا درگذشت اوست است.
استان این سریال از سالها قبل در اواخر دوره حکومت قاجار روایت می‌شود. سید اسماعیل، یکی از وکلای مشهور تبریز که در جنگ و شورش این شهر، چند فرزند خود را از دست داده، پس از به دنیا آمدن فرزندی از همسرش، کوکب خانم تصمیم می‌گیرد برای حفظ فرزند آخر خود، او را به روستای خوشکناب نزد خواهرش بفرستد. مردی که بعدها به شهریار معروف می‌شود تا پایان دوره کودکی در این محل می‌ماند و در این سالها با ابراهیم ادیب آشنا می‌شود مردی که بعدها در زندگی او تاثیر زیادی دارد. گروه سازنده سریال شهریار پس از ۶ ماه پیش تولید که از بهمن سال گذشته آغاز شده بود تصویربرداری این سریال داستانی را از ۲۶ اردیبهشت امسال در منطقه خجیر آغاز کردند.
جالب است بدانید که داستان سریال از اواخر حکومت قاجار پیش از تولد شهریار آغاز می‌شود و تا زمان فوت شاعر ادامه می‌یابد. منحل شدن مجلس شورای ملی، روی کار آمدن رضا خان، قحطی نان تهران، جنگ اول و دوم جهانی و انقلاب ۱۳۵۷ برخی وقایعی است که در این سریال به تصویر کشیده خواهد شد.
کمال تبریزی اعلام کرد که حدود ۵۰ دقیقه یکی از قسمت های آخر این سریال حذف شده است و گفت این مسئله بدون اطلاع او اتفاق افتاده است. او حتی به نوعی تهدید کرد که بخش های حذف شده سریال را در دانشگاه‌های ایران به نمایش خواهد گذاشت.