توقف فروش

\\\"هزاردستان اثری از علی حاتمی است که در سال 1358 به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از 8 سال تمام شد. طرح اولیه این فیلم در سال 54 با عنوان ‏‏«جادهٔ ابریشم» و با حضور شخصیت‌هایی مثل مدرس، میرزا کوچک و رضاخان به ذهن ‏حاتمی آمدو بعد از تغییرات اساسی که ماهیت کار را عوض کرد.
ماندگارترین تأثیر هزاردستان در تاریخ سینمای ایران، ساخته شدن شهرک سینمایی ‏غزالی است. شهرکی که به گفتهٔ خود علی حاتمی، زمان شروعش جوان بوده و وقتی ‏تمام شده پیرمردی از شهرک بیرون آمده‌است. در این شهرک محله‌های اصلی و قدیمی ‏تهران با زیربنای 7 هزار متر مربع ساخته شده و 30 هزار متر مربع به خیابان لاله زار و میدان ‏توپخانه اختصاص یافته است؛ آن هم به گونه‌ای که نمای بیرونی ساختمان‌ها قابل جابجا ‏شدن باشد و بتوان هر عمارت را به بنایی دیگر تبدیل کرد.‏
فیلمنامهٔ هزاردستان بیش از 8 تا 10 بار بازنویسی شده و بعد از وقفه‌ای دو ساله ‏فیلمنامه اگر از حاتمی خواستند که ویرایش چهارمش مورد قبول واقع شد. همهٔ اینها به ‏زعم خود حاتمی باعث شد که فرم لایه لایه و هزار و یک شبی کار از بین برود ؛ که حتی ‏ماجرای عشق رضا خوشنویس به دختر استادش به کلی از بین رفت. هزاردستان اولین ‏سریال بعد از انقلاب است که شایعهٔ تغییر قسمت آخرش بین مردم دهان به دهان ‏گشت و این یعنی اینکه چقدر سرنوشت اثری که بعد از ظهر جمعه به تماشایش می‌‏نشستند، مهم بود.‏
این سریال به داستان زندگی رضا خوشنویس، که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به‌نام کریم دواتگر است، و نظریهٔ توطئه‌ای مبنی بر دست داشتن شخصیتی به نام خان مظفر در وقایع پشت پردهٔ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران قاجار و پهلوی می‌پردازد.
محیط بازیگری این سریال در محیطی بازسازی‌شده از تهران قدیم است.
فیلم در دو بخش اصلی تشکیل شده‌است، بخش اول که به داستان رضا تفنگچی می‌باشد، که دوران احمدشاه و آغاز حکومت رضا شاه و بخش دوم در مورد زندگی رضا خوشنویس است که در دوران پایانی حکومت رضا شاه و آغاز حکومت محمدرضا شاه می‌باشد. بازی جمشید مشایخی یکی از درخشانترین بازی‌های وی می‌باشد.
پس از مرگ حاتمی، دو فیلم سینمایی با تدوین واروژ کریم‌مسیحی بر اساس هزاردستان ساخته شد. این دو فیلم کمیتهٔ مجازات و طهران، روزگار نو نام دارند.
یکی از نکات قوت این مجموعه موسیقی متن آن می‌باشد، تیتراژ اولیه فیلم، پیش درآمدی در آواز اصفهان ساختهٔ مرتضی نی‌داوود (سازنده تصنیف مرغ سحر) با تنظیم برای ارکـستر از مرتضی حنانه است.
کلمات کلیدی:
هزار دستان-هزاردستان-سریال هزار دستان-خرید سریال هزار دستان-سریال ایرانی هزار دستان-سریال ایرانی قدیمی هزار دستان-خرید سریال قدیمی ایرانی هزار دستان
شماره مجوز: 155/58743