توقف فروش

"داستان این سریال درباره بوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی است، هرچند زندگی بوعلی سینا محور داستان است، اما تاریخ ایران در زمان زندگی این دانشمند با ظرافت تمام تصویر شده و با دیدن این سریال می توان باور کرد که دانشمندان ایرانی همیشه خواهان زیادی داشته اند و حاکمان کشورهای مجاور خیلی زود از اعتبار این دانشمندان آگاه می شدند و می خواستند به هر شکلی که شده آنان را مانند خاک کشور همسایه از آن خود کنند.
در سریال بوعلی سینا، پادشاهان ایرانی با افکار مختلف نشان داده می شوند که گاهی میان آنان می توان حاکمی را هم دید که دوست دارد کشور ترقی کند و پادشاه سامانی از این دست است. در کنار داستان زندگی نابغه ای چون بوعلی سینا که خدمت به مردم برای او اولویت اول است، می توان فقر و تنگدستی مردم ایران را در دوره های مختلف دید و می توان فهمید که فیلسوفان ایرانی چگونه در خدمت به اسلام گام برمی داشته اند و در سراسر دنیایی که ارتباط در آن به شکل امروز نبوده، افکار خود را ترویج می کرده اند. سریال بوعلی سینا نشان می دهد یکی از پایه های ایران متمدن براساس استاد و شاگردی و احترام شاگرد به استاد شکل گرفته است.
در کنار این روایت تاریخی منسجم که نشان دهنده تحقیقی جامع درباره زمان زندگی بوعلی است، می توان به فیلمنامه سریال بوعلی سینا هم اشاره کرد که هرچند به روش کلاسیک نوشته شده، اما ساختاری خسته کننده ندارد و دیالوگ های آن بیننده را چنان مجذوب می کند که بدون هیچ مقاومتی آنها را در ذهن می سپارد و گاهی که لازم باشد، از آنها نقل قول می آورد.
انتخاب بازیگران سریال بوعلی سینا، یکی دیگر از دلایل موفقیت این سریال است. امین تارخ با استناد به طرح ها و عکـس هایی که از بوعلی سینا موجود است، بهترین گزینه برای بازی در نقش بوعلی است. اکنون پس از گذشت 22 سال با دیدن بازی تارخ می توان فهمید این بازیگر درباره شخصیت بوعلی به تحلیل کاملی دست یافته است که توانسته نقش یک دانشمند نابغه را بخوبی اجرا کند. او می دانسته شخصیتی چون بوعلی سینا که در آن واحد به چند مساله فکر می کند و برای آنها راه حل می جوید، باید جوانی چابک باشد که کارهایش را بسرعت انجام می دهد و بیانی شیوا دارد، اما در عین حال جملات را خیلی سریع بیان می کند. او فرصت زیادی ندارد، اما کارهای بی شماری را باید به پایان برساند. تحلیل تارخ از بوعلی سینا باعث شده است مردم به این دانشمند و زندگی او علاقه مند شوند. به یقین تا پیش از پخش سریال بوعلی سینا، این دانشمند در لای کتاب های درسی محصور بود و فقط دانشگاهیان و دانشجویان فلسفه و طب با او و افکارش آشنا بودند. سریال بوعلی سینا باعث شد این دانشمند از حصار فراموشی به درآید و میان عموم مردم جایگاه بالایی به دست آورد.
دیگر بازیگران سریال نیز هوشمندانه انتخاب شده اند و روی شخصیت آنها بخوبی کار شده است که از میان آنها می توان به 2سرباز غزنوی اشاره کرد که تمام عمر در پی بوعلی دور ایران را می گردند، او را پیدا نمی کنند و عاقبت در مسیر همین ماموریت به پیری می رسند و می میرند. موسیقی سریال بوعلی سینا از موسیقی هایی است که هرگز از ذهن مخاطبان این سریال پاک نخواهد شد؛ موسیقی که با ریتم و ضرباهنگ خود، این سریال را دیدنی تر می کند. سریال بوعلی سینا، سریالی تاریخی است که امتیازات زیادی دارد؛ امتیازاتی که اگر بررسی شود می تواند الگوی مناسبی برای کارگردانان و تهیه کنندگانی باشد که می خواهند اثری تاریخی و ماندگار بسازند
این سریال در 2 دی وی دی برای پخش در دستگاههای خانگی و کامپیوتر بفروش میرسد."
شماره مجوز: 155/74368