شماره مجوز : 155/94/10024

«پائولا، زنی که برمی‌گردد» از محصولات تلویزیون ایتالیاست که نوروز از شبکه چهار به نمایش درآمد.

هنرمندان تلویزیونی این کشور هم مثل بقیه کشورهای جهان، مجموعه‌ها و نمایش‌های تلویزیونی خود را در ژانرهای مختلف تهیه و تولید می‌کنند، اما در حالی که تماشاگران داخلی استقبال خوب و بالایی از ژانرهای مختلف این مجموعه‌ها می‌کنند، تماشاگران خارجی و غیرایتالیایی بیشتر بیننده مجموعه‌های پلیسی‌ این کشور اروپایی هستند.

سطح بالای کیفی مجموعه‌‌های این ژانر باعث استقبال تماشاگران خارجی از آنها شده است. با این حال کارهای تلویزیونی ژانرهای دیگر ایتالیایی، چندان مورد بازدید و توجه این گروه از تماشاگران قرار نمی‌گیرد. همین نکته باعث شده تا عموم تماشاگران تلویزیونی در کشورهای مختلف جهان فکر کنند تلویزیون ایتالیا و هنرمندان آن فقط در حال تولید مجموعه‌های اکشن پلیسی هستند؛ به همین دلیل دیدار با یک مجموعه جنایی از هنرمندان تلویزیونی ایتالیا می‌‌‌تواند برای تماشاگران ایرانی جالب و جذاب باشد. این مجموعه تماشاگران را با حال و هوای تازه‌ای از کارهای رسانه کوچک این کشور پیشرفته اروپایی آشنا می‌کند. این در حالی است که مجموعه‌هایی از این دست به‌وفور در شبکه‌های مختلف تلویزیونی ایتالیا تولید می‌شود و سهم زیادی در تولیدات سالانه تلویزیون ایتالیا دارد.

تهیه‌کنندگان پائولا، زنی که برمی‌گردد در شبکه تلویزیونی RAI برای نقش اصلی این مینی‌سریال (که در چهار اپیزود تهیه شده) به سراغ ویرنا لیزی، بازیگر کلاسیک و سرشناس سینمای ایتالیا رفته‌اند. این هنرمند مطرح دو دهه 60 و 70 میلادی سینما، در این مجموعه در نقش زن میانسالی به نام پائولا سیلنتی ظاهر شده که گذشته‌ای مرموز دارد و حضورش در بخش مرکزی شهر رم، سرآغاز یکسری حوادث و اتفاقات می‌شود؛ اتفاقاتی که پیرامون این زن مرموز رخ می‌دهد، ماجراهایی را به وجود می‌آورد که خط اصلی داستان مجموعه را به پیش می‌برد. پایان غیرمنتظره مجموعه هم یکی از نقاط قوت آن است. نگاه اجمالی به مجموعه نشان می‌دهد شخصیت پائولا در محوریت همه چیز قرار دارد و تمام مسائل و آدم‌ها حول محور شخصیت اوست که شکل می‌گیرند. همین نکته بازی ویرنا لیزی در نقش این شخصیت را برجسته می‌‌کند. منتقدان تلویزیونی ایتالیا می‌گویند برای بازی در این نقش باید یک بازیگر توانا و مولف انتخاب می‌شد و کسی مثل ویرنا لیزی بهترین گزینه برای حضور در این نقش بوده است. او بخوبی از عهده اجرای نقش یک زن مرموز و جوانب مختلف شخصیتی آن برآمده و زیر و بم‌های آن را به شکلی ظریف به نمایش گذاشته است.

بر همین اساس است که اهل فن و منتقدان می‌گویند بار اصلی داستان و ماجراهای مجموعه روی دوش شخصیت پائولا و بازیگر آن است. این در حالی است که معمولا در کارهای ژانر جنایتکارانه، شخصیت زن نقش ‌محوری ندارد و یک مرد حرف اصلی را در ماجراهای این کارها می‌زند. به گفته تحلیلگران تلویزیونی در ایتالیا، هنرمندان تلویزیونی این کشور در یک دهه اخیر توجه بیشتری به مجموعه‌های زن‌محور قرار داده‌اند. پائولا، زنی که برمی‌گردد یکی از بهترین مثال‌ها در این رابطه است. ویرنا لیزی در رابطه با نقش خود در این درام جنایتکارانه می‌گوید: «سال‌هاست که مشغول بازی در مجموعه‌های تلویزیونی هستم، اما خودم این مجموعه را یکی از کارهای قوی، محکم و قابل دفاع تلویزیونی‌ام می‌دانم. مجموعه نه‌فقط حال و هوای متفاوت و جذابی دارد، بلکه یک زن دردمند را در راس ماجراهای خود قرار داده است. در اینجا شخصیت زن در حکم پرکننده صحنه نیست و در عین حال، دست به اقدامات و کارهای عجیب و غریب با غیرممکن نمی‌زند. کارهای او کاملا طبیعی و قابل‌قبول است و هنر زن معمولی دیگری هم در یک شرایط دشوار، کارهایی شبیه کارهای او را انجام می‌دهد. صادقانه بگویم در مجموعه‌های تلویزیونی ایتالیایی تا به حال بندرت چنین شخصیتی به تصویر کشیده شده است. خوشحالم که من شانس و فرصت بازی در نقش پائولا را داشتم. ویرنا لیزی از نیمه اول دهه 80 میلادی همکاری‌‌اش را با رسانه تلویزیون افزایش داد و از آن زمان در تعداد کمتری فیلم سینمایی ظاهر شده است. اکنون او بیشتر به‌عنوان یک بازیگر تلویزیونی شناخته می‌شود.

جیانی لپره، کارگردانی مجموعه، آن را براساس فیلمنامه‌ای از دانیلا بورتیگنونی و پیتر اکساکوستوس کارگردانی کرده است. این چهره سرشناس تلویزیونی از سال 1982 در قاب کوچک تلویزیون مشغول فعالیت بوده و بیش از 20 مجموعه و فیلم سینمایی تلویزیونی در کارنامه‌اش دارد. تخصص او ساخت مجموعه‌های جنایتکارانه پررمز و راز و پلیسی است. وی از جمله هنرمندانی است که بیش از یک دهه قبل اعلام کرد باید توجه بیشتری به مضامین متفاوت و ژانرهای مختلف در تلویزیون نشان داد. منتقدان ایتالیایی از وی به عنوان هنرمند پیشگامی اسم می‌برند که هر بار با مجموعه‌های خود، حرف تازه‌ای را در رسانه تلویزیون مطرح می‌کند. کارگردانان جوان سخت تحت تاثیر او هستند و پس از موفقیت کارهای تلویزیونی وی به‌سراغ ژانرها و مضامینی می‌روند که این هنرمند قدیمی پیشقدم تولید آنها بوده است. شبکه تلویزیونی RAI به دنبال موفقیت بالای پائولا، زنی که برمی‌گردد از جیانی لپره دعوت کرد تا دو مجموعه دیگر با حال و هوایی شبیه این مجموعه کارگردانی کند، اما او این دعوت را رد کرد. وی در گفت‌وگویی اعلام کرد قصد ندارد موفقیت بالای این درام جنایتکارانه را با یکی دو کار مشابه خدشه‌دار کند.