شرح احادیث اخلاقی

پدیدآورنده: احسان طریق الاسلامی


توقف فروش

درباره کتاب
عنوان:طراوات بندگی/ شرح احادیث اخلاقی رهبر معظم انقلاب اسلامی
گردآورنده: احسان طریق الاسلامی
انتشارات:‌موسسه فرهنگی هنری طریق معرفت ثقلین
شابک: 3-0-95151-600-978
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
نوبت چاپ:دوم/ بهار 1395
تعداد صفحات: 118 صفحه
شمارگان: 3000 نسخه

مؤلف کتاب «طراوت بندگی»  در خصوص این کتاب اظهار داشت: انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود، همواره نیازمند آموزه‌ها و راهکارهای اخلاقی و تربیتی است تابا تخلّق به آداب و اخلاق الهی و عملی کردن آن در زندگی خود، زمینه نیل به کمالات انسانی و سعادت دنیوی و اخروی را فراهم آورد؛ چرا که راه فلاح و رستگاری در تهذیب و خودسازی است .

حجت‌الاسلام‌ احسان طریق الاسلامی افزود : در این میان علاوه بر آحاد جامعه ، نهادهای مختلف اجتماعی، بخصوص مراکز آموزشی، نیاز روزافزونی به تعالیم اخلاقی دارند تا با تربیت افراد وارسته و متخلّق به اخلاق الهی ، زمینه تعالی معنوی جامعه را فراهم سازند. بنابراین، لازم است پیام‌ها و نکات اخلاقی با برنامه‌های آموزشی همراه گردد تا جان و دل دانش‌پژوهان با این گونه معارف انس گرفته و زمینه تعالی روحی و معنوی ایشان فراهم شود .

مؤلف کتاب «طراوت بندگی» بیان داشت: امام خمینی(ره) در خصوص اهمیّت و جایگاه درس اخلاق و بیان نکات اخلاقی و تربیتی در کلاس‌های درس فرمودند: «اخلاق باید در همه جا و در همه دروس مورد توجه قرار گیرد. اعتقادم بر این است که، باید هرکس در حوزه درسی بزرگ یا کوچکی که دارند یکی دو دقیقه -مقدمتاً یا موخرتاً- درس اخلاق بگوید تا طلاب با اخلاق اسلامی بار بیایند.» لذا، بیان تذکرات اخلاقی و شرح آیات و احادیث تربیتی در خلال دروس توسط اساتید معظّم یکی از بهترین راه‌های تربیت نفوس مستعدّه و تعالی اخلاقی و معنوی طلاّب و دانش‌پژوهان خواهد بود.

حجت الاسلام طریق الاسلامی، گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظّم رهبری خصوصاً در سفر به شهر مقدس قم در سال 1389 نسبت به توجّه و اهتمام به مسائل اخلاقی و تربیتی به ویژه اخلاق عملی و پیاده‌سازی آن در زندگی فردی و اجتماعی و سفارشات اخلاقی معظّم‌له در بیانات مختلف به مناسبت‌های گوناگون و همچنین اقدام عملی در خصوص شرح احادیث اخلاقی به صورت کوتاه و کاربردی در ابتدای درس خارج خود به منظور ترویج و گسترش آموزه ها و معارف اخلاقی و تربیتی و فرهنگ سازی این امر خطیر ، تدوین کتاب «طراوت بندگی» شامل شرح احادیث اخلاقی رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

وی، با اینکه این اثر می تواند محتوا و روش عملی مناسبی برای اساتید،مربیان و علاقمندان به مباحث اخلاقی محسوب گردد، تصریح کرد: احادیث منتخب این اثر از کتاب «الشافی» تألیف مرحوم فیض کاشانی می باشد که تمام مطالب آن  از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری، با عنوان عطر ماندگار اقتباس گردید و در قالب این کتاب عرضه گردید .

مؤلف کتاب «طراوت بندگی»، تصریح کرد: ازآنجاکه موضوعات مندرج در آن پایگاه از ترتیب خاصی برخوردار نبود در این کتاب تلاش گردید  تا موضوعات در ترکیب خاص و منظم تدوین گردد تا از این رهگذر، مخاطبان از محتوای ارائه شده بیشتر استفاده نمایند .

وی خاطرنشان ساخت: این اثر با توجه به محتوای خود می تواند در نشر و ترویج عملی معارف اخلاقی و تربیتی در سطح جامعه اسلامی نقش مؤثری ایفا نماید.