روایت سفر سوریه

پدیدآورنده: محمد تاجیک


توقف فروش

درباره کتاب
عنوان: روایت سفر سوریه
عکاس : محمد تاجیک؛ مترجم: شادی سلیمی نیا
انتشارات:‌ نشر نارگل
شابک: 2-05-8199-600-978
قطع: خشتی
نوع جلد: گالینگور
نوبت چاپ: اول/ 1394
تعداد صفحات: 252 صفحه
شمارگان: 1000 نسخه

این کتاب حاصل حضور 4 ماهه محمد تاجیک در تابستان 1392 در سوریه است که با 217 عکس، جریان زندگی مردم در خلال جنگ را به تصویر کشیده است.

جان گراروپ از عکاسان خبری مطرح دنیا در مقدمه این کتاب نوشته است:

عکس‌های این کتاب نگاهی نادر از کشوری درگیر جنگ ارائه می‌کند. این کتاب نه حقیقتی مسلم و نه خلاف آن را نشان می‌دهد. من مردمی را می‌بینم که به سبب جنگی که دارد آینده را به نابودی می‌کشاند، از یکدیگر جدا افتاده‌اند. جنگی که احتمالا بسیار به طول خواهد انجامید...

آینده‌ی نسل‌های بعدی – کودکانی که باید بدون پدر و مادر بزرگ شوند. پدرها و مادرهایی که باید بدون فرزند یا فرزندانشان به زندگی ادامه دهند – خانواده‌هایی که جدایی میان‌شان افتاده و ترس جانشان را دارند. تضاد بین زندگی عادی در دمشق و جنگ در حلب عظیم است. درک این که چقدر زندگی‌ها در دو نقطه از همین کشور، همین جنگ و همین آشوب می‌توانند متفاوت به نظر برسند، بسیار دشوار است. معصومیتی در این عکس‌ها هست – معصومیتی که به عکس‌ها ارزش می‌دهد. این سفری است حقیقی به درون یک آشوب در قالب جستجویی صادقانه – مسافری که چشمانش را رو به رویدادهای پیش رویش گشوده... خواه صحنه‌ای از زندگی روزمره در خیابان‌ها باشد، یا مبارزانی که نفس تازه می‌کنند – خواه مردی که خالکوبی‌هایش را نشان می‌دهد، یا زنی که به سوگ همسرش نشسته است. زندگی مدرن در دمشق تضاد عجیبی با زندگی در خط مقدم دارد – می‌نشینم و به آن طرف دیگر جنگ فکر می‌کنم – زندگی‌هایشان، افکارشان..

این کتاب من را به تامل در تفاوت‌های خط مقدم و جنگ وا می‌دارد. و برای من، این مهمترین چیز است. این عکس‌ها من را نه با پاسخ‌ها، که با پرسش‌ها تنها می‌گذارند (رها می‌کنند) – و هیچ‌گاه مرا بی‌خیال نمی‌گذارند. – باعث می‌شوند بخواهم بیشتر بدانم و بیشتر بفهمم. این همه آن چیزی است که فوتوژورنالیسم است!