انگشتر فیروزه

k9


توقف فروش

  فضیلت فیروزه از قول امام کاظم(ع):
 فیروزه سنگی است که جبرئیل به رسول خدا(ص) هدیه نموده است و رسول خدا آن را به امیرمومنان علی (ع) بخشید.

 فیروزه درمان کسی است که صاحب فرزند نمی شود.

امام صادق از رسول خدا چنین نقل فرمودند:

 خداوند سبحان می فرماید: هر آینه من خدا، حیا می کنم از بنده ای که دستش را به سوی من بالا آورده و در دستش انگشتری با نگین فیروزه است، نا امید برگردانم.

 عبد خیر می گوید: حضرت علی(ع) چهار انگشترداشتند، که به دست می کردند:

- انگشتر یاقوت برای نجابت و بزرگی

- فیروزه برای پیروزی

-حدید چینی برای نیرومندی

- عقیق را نیز برای محافظت

 فردی را نزد حاکمی به سبب جرمی می بردند حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که انگشتری عقیق به او برسانند، انگشتری به او رساندند و مکروهی به او نرسید.
 
 شخصی را از برابر حضرت امام محمد باقر(ع) گذرانیدند تازیانه بسیار بر او زده بودند. حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست، اگر با او می بود تازیانه نمی خورد.

 کسی نزد حضرت خاتم(ص) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن از هر بدی آدمی را نگاه می دارد.

در فضیلت و خواص فیروزه روایت های بسیاری از ائمه اطهار (علیهم السلام) و حکما نقل شده است که قابل توجه برای طالبین می باشد. از جمله:
از حضرت اما جعفر صادق (علیه السلام) منقول است هر که انگشتر فیروزه در دست کند فقیر نشد. و به سند معتبر از مفضل عمر منقول است که گفت: روزی به خدمت حضرت امام صادق (علیه السلام) رفتم و انگشتر فیروزه در دست داشتم. فرمود که ای مفضل! فیروزه سیرگاه دیده های مردان و زنان مومنه است یا دورگرداننده ی دردهاست از دیده های ایشان ... (الی آخر حدیث).
و فیروزه آن چشم را قوت می دهد و سینه را گشایش می دهد. و قوت دل را زیاد می کند. و چون پی کاری رود آن را در دست کند پس چون برگردد حاجتش برآورده می گردد.
در کتاب عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات در مورد خواص فیروزه گوید: الفاء - فیروج :  جوهریست فرخ دارند بامداد که چشم بر وی آید نور دل را زیاد کند. در معجون کنند ضرر سم ها دفع کند. در اکحال سایند روشنایی دهد. حکما گفته اند: اگر نگینی از فیروزج (فیروزه) و بر آن صورت زنی زنند دراز گیسو و دو کودک در کنار دارد. و این نگین بر نقره نشانند و با خود دارند از جادوی ایمن باشند.
--------------------------------
خواص نگاه کردن به فیروزه در هر صبح 
جناب عالم فاضل مرحوم محمد حسن نائینی (رحمه الله) در کتاب شریف گوهر شب چراغ گوید: هر که صباح از خواب برخیزد و نظر بر فیروزه اندازد در آن روز مکروهی به وی نرسد و در غایت فرح و نشاط باشد. و نیز گفته اند در فیروزه نگریست موجب درازی عمر باشد و روشنایی چشم را بیفزاید و هر که فیروزه با خود دارد خواب های پریشان نبیند و دشمن بر وی ظفر نیابد و از هیچ آفریده نترسد و پیش سلاطین و حکام و زمره خلایق عزیز و مکرم باشد.
و بازهم جناب نائینی (رحمه الله) در گوهر شب چراغ گوید: کسی که انگشتر فیروزه به دست کند از گزند حشرات موذی در امان می ماند. ولی از خواص آن اینست که صاحب چنین انگشتری صولت و هیبت ندارد زیرا فیروزه هیبت را ساقط می کند. لذا ملوک و سلاطین آن را به دست نمی کنند.
 

 
از قدیم الایام به فوائد سنگها و جواهرات و نیز به خواص مغناطیسی و درمانی آنها توجه داشته و در طب سنتی از آن بهره می جستند.
 
گاهی شنیده می شود فلانی با داشتن یک انگشتر، خیر و برکات فراوانی یافته و کارها مطابق میل او پیش می رود و دیگری انگشتری دارد ولی هیچ کاربردی برایش ندارد. این به جهت آن است که باید در انتخاب نوع نگین دقت لازم به عمل آید و نگینی انتخاب شود که با طبع و مزاج شخص موافق باشد.
 
 منبع:javaheribina.com