جنگ به روایت فرمانده

پدیدآورنده: پژمان پورجباری


توقف فروش

درباره کتاب:
عنوان: جنگ به روایت فرمانده/ درس گفتارهای جنگ دکتر محسن رضایی میرقائد
پدیدآورنده : پژمان پورجباری

ناشر : انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس
شابک: 2-27-5149-600-978
قطع : رقعی
نوع جلد : گالینگور
نوبت چاپ : اول/ 1390
تعداد صفحات : 280 صفحه
شمارگان : 3000 نسخه

کتاب «جنگ به روایت فرمانده» مجموعه درس گفتارهای محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ در دوره‌های آموزشی روایت دفاع مقدس در سازمان بسیج دانشجویی در سال‌های 1383 و 1386 و نیز دوره آموزشی مدرسان درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها که در سال 1387 با تلاش شهید سردار احمد سوداگر توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس دایر شد، می‌شد که در قالب ده فصل تنظیم شده است و آخرین فصل آن شامل مقاله «توسعه تجربی در جنگ» دکتر محسن رضایی است.

در مورد شرایط آغاز جنگ و نقش بنی صدر در آغاز حملات محسن رضایی می‌گوید:

آقای بنی‌صدر به طور غیر مستقیم مشوق صدام برای آغاز جنگ بود، چرا که با صحبت‌ها و رفتارهایی که می‌کرد، طمع را در دشمن بیشتر می‌کرد. یکی از صحبت‌های طارق عزیز - وزیر امور خارجه رژیم بعث - این است که وقتی ما به ایران حمله کردیم، ایران در اوج اختلافات داخلی خودش بود و ما فکر می‌کردیم نمی‌توانند یک فرماندهی واحد در برابر ما تشکیل دهند. در حقیقت فقدان فرماندهی واحد را آقای بنی‌صدر موجب شده بود. جدال سیاسی هر روز ایشان با نیروهای انقلاب و اختلافاتی که وی درست کرده بود، باعث شده بود ایران انسجام سیاسی نداشته باشد و این امر دشمن را بیشتر به طمع می‌انداخت و این دعواها که یک بخش اعظم آن توسط آقای بنی صدر بود، در برآورد سیاسی نظامی عراق از اوضاع و اتخاذ تصمیم حمله به ایران موثر بود.

«جنگ به روایت فرمانده» در قالب ده فصل با عناوین «جنگ ما قبل جنگ»، «هجوم سراسری، توقف دشمن و توازن قوا»، «عبور از بحران و تحول در جنگ»، «دوران عدم الفتح»، «دوره پیروزی‌های نهایی»، «تحرک در جنگ، تحرک در غرب»، «سال سرنوشت»، «تجزیه و تحلیل حوادث پایان جنگ»، «هویت انقلابی رزمندگان» و «توسعه تجربی در جنگ» به رشته تحریر درآمده است.