شهید حسن باقری

پدیدآورنده: سعید سرمدی


توقف فروش

درباره کتاب:
عنوان کتاب:شهید حسن باقری/ فرماندهان دفاع مقدس
به اهتمام : سعید سرمدی
شابک: 3-23-5443-600-978
ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
نوبت چاپ: سوم / 1393
تعداد صفحات: 240 صفحه
شمارگان: 1500 نسخه


بخشی از محتوای کتاب: 

«در این لحظه، من فریاد زدم \"رکن دو\"، حسن باقری خدا بیامرز گفت: \"بله حاجی\"؛ گفتم برو پای نقشه. جوانی بیست، بیست‌ودوساله پای نقشه رفت؛ با آن جوی که در آن جلسه تمامی سران نظامی کشور، نماینده امام، شهید چمران و دیگران هم بودند ...
یکی‌یکی محورها را توضیح داد و سریع از نیروهای خودمان گذشت و به سراغ عراقی‌ها رفت. درمورد راهکارها گفت که از کی می‌توان چه کارهایی را انجام داد. تمامی اینها را به‌خوبی توضیح داد. اصلاً جوّ جلسه کلاً عوض شد. باید می‌دیدید که مسئولان چطور خوشحال شدند. حسن تمامی توضیحات و اطلاعات را داد و قرار شد که عملیات آغاز شود.» (شهید داود کریمی)
 
جملات ساده و بی‌پیرایهٔ شهید داود کریمی، یادگاری است که دربارهٔ توانایی راهبردی و شناسایی دقیق دشمن توسط شهید غلامحسین افشردی ـ حسن باقری- به جای مانده است. بی‌شک شهید حسن باقری یکی از تأثیرگذارترین فرماندهان دوران دفاع مقدس است. این شهید بزرگوار با برخورداری از جنبه‌های کیفی و منحصربه‌فرد، نقشی بی‌بدیل در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته است. وسعت دید، صبر و استقامت، پشتکار، فروتنی، دانش و ذکاوت ازجمله خصوصیات بارز اوست که نقاط عطف بزرگی را پدید آورده است. مروری اجمالی بر سال‌های آغازین جنگ نشان می‌دهد که اقدامات اساسی شهید حسن باقری سنگ بنای بسیاری از پیروزی‌های درخشان دفاع مقدس بوده است. تهیه نقشه‌ای جامع و کاربردی از موقعیت جغرافیایی مناطق جنگی، راه‌اندازی واحد اطلاعات عملیات سپاه، شناسایی عمیق توانایی‌های خودی و دشمن، تلاش برای همکاری و ارتقای روحیه وحدت در بالاترین سطوح فرماندهی ارتش و سپاه، پافشاری بجا و تأثیرگذار در حساس‌ترین لحظات تصمیم‌گیری و تبیین شرایط خاص جنگ برای رزمندگان، ازجمله بنیادی‌ترین عملکردهای شهید حسن باقری در دوران دفاع مقدس است.
 
هرچند شناساندن ژرفا و عظمت چنین انسان‌هایی که با انفاس الهی و معنوی امام خمینی(ره) ره صدساله را یک‌شبه پیمودند امری دشوار است، اما تلاش برای تبیین شخصیت آنان وظیفه‌ای است که باید در حد توان انجام پذیرد.