پرونده مسکوت

پدیدآورنده: محمدحسن روزی طلب/ محمدمهدی اسلامی


توقف فروش

درباره کتاب:
عنوان: پرونده مسکوت/ بررسی اسناد و اسرار انفجار 8 شهریور 1360 در نخست وزیری
پدیدآورنده : محمدحسن روزی طلب / محمدمهدی اسلامی
ناشر: نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی
شابک: 6-654-419-964-978
قطع: وزیری
نوع جلد:گالینگور
نوبت چاپ: اول/ 1393
تعداد صفحات: 748 صفحه
شمارگان: 2000 نسخه

انفجار دفتر نخست وزیری که منجر به شهادت رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس شهربانی کل کشور شد، یکی از غفلت های تاریخ نگاری انقلاب اسلامی است. این غفلت از آن جهت بیشتر مایه ی تاثر است که برخی از مختصر منابع موجود نیز غیر قابل اعتمادند و در متن آنها مطالبی به چشم میخورد که گویی با هماهنگی متهمان پرونده و برای تحریف رویداد نگاشته شده اند.

این کتاب را می‌توان یکی از مهمترین کتاب‌های تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران دانست.
از ویژگی‌های کتاب «پرونده مسکوت» اینکه حسن کامران اسنادی مبنی بر برائت خود در این پرونده و مشکل دار بودن فردی که به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق( منافقین) را زده است ارائه کرد که این اسناد عینا به همراه توضیحات حسن کامران در بخش اسناد کتاب قرار گرفته است.
از جمله ضمائم این کتاب مصاحبه با سعید حجاریان و گزارش لاجوردی در دادستانی پیرامون این پرونده است. نام کتاب نشان از آن دارد که نگارندگان قائل به مسکوت بودن پرونده هستند نه مختومه بودن آن.
لازم به ذکر است، مصاحبه با متهمین پرونده و استفاده از منابع متعدد از ویژگی‌های مثبت این کتاب شمرده می‌شود.

در یکی از ضمائم کتاب اظهارات موسوی خوئینی‌ها درباره پرونده انفجار نخست وزیری و پاسخ یاران شهید اسدالله لاجوردی آمده منتشر شده است.

ضمیمه دیگر پاسخ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به اتهامات پیرامون پرونده انفجار دفتر نخست وزیری است. اما نکته مهم و جالب توجه ضمیمه 5 این کتاب است که مربوط به سخنان سعید حجاریان است، حجاریان می‌گوید: شهید لاجوردی به من گفت شما از رجوی هم خطرناک‌ترید. ضمیمه دیگر کتاب شامل سخنرانی شهید لاجوردی در مراسم تودیع خودش از دادستانی است.


«پرونده مسکوت» شرحی از ماجراست و جمع‌بندی در آن به خواننده واگذار شده است،  چرا که انفجار نخست وزیری موضوعی است که پس از حادثه به آن پرداخته نشده و در این اثر همه ابعاد، اسناد مرتبط و روایت این انفجار درج شده است. 
این گزارش اضافه می‌کند، کتاب «پرونده مسکوت» نوشته حسن روزی طلب و محمدمهدی اسلامی است که در 4 فصل و با شانزده ضمیمه منتشر شده است. که برخی از گزارش‌های کتاب به شکل تفصیلی تاکنون منتشر نشده بود.
نویسندگان مهمترین هدف خود از تدوین این کتاب را مبارزه با تحریف‌ها درباره پرونده 8 شهریور بیان کرده‌اند.
این کتاب را می‌توان یکی از مهمترین کتاب‌های تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران دانست.