شیوه های تبلیغی وهابیت در جهان اسلام

شیوه های تبلیغی وهابیت در جهان اسلام // مریم شیرین جانی // انتشارات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، (1393)، جلد گالینگور، 440 صفحه، مصور، شابک: 9786009443838


توقف فروش

در صورت خرید 5 عدد از این محصول 10% (27,500 تومان) تخفیف بگیرید.

شیوه های تبلیغی وهابیت در جهان اسلام // مریم شیرین جانی //
انتشارات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، (1393)، جلد گالینگور، 440 صفحه، مصور، شابک: 9786009443838
موضوع: وهابیت، تاریخ، تبلیغات، وهابیت در کشورهای اسلامی،
فروشنده: انتشارات دانشگاه علوم و معارف قرآن

تخفیف با خرید تعداد: با سفارش 5 عدد و یا بیشتر در یک خرید، از ده درصد تخفیف برخوردار شوید.

*********************

معرفی کوتاه:هدف نگارنده از این پژوهش، فراهم آوردن بستری برای امر تبلیغ در بین عموم مسلمانان، به گونه‌ای که یاری‌گر آن‌ها در برخورد با وهابیت باشد. همچنین هشداری به عموم مسلمانان برای بستن راه نفوذ وهابیت در جوامع اسلامی بوده است. در این اثر، مفهوم تبلیغ، اقسام و اهمّیت تبلیغ از نظر اسلام و نظریة وهابیت و شیوه‌های تبلیغی وهابیون مورد بررسی قرارگرفته و عملکرد آنان و شیوه‌های جدیدی که از آن بهره می‌برند، تحلیل شده است. در بخشی از این مجموعه، شرح فعالیت‌ وهابیان در پنج عرصة فرهنگی، علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ابزارهای تبلیغی آنان آمده و به دامنة نفوذشان در جهان اسلام اشاره شده است.


موضوع این پژوهش بررسی شیوه های تبلیغی وهابیت با تاکید بر فعالیت های عربستان است .هدف ،چگونگی به کار گیری ابزار ها و شیوه های تبلیغی در دوران گذشته و معاصر جهت تبلیغ آیین وهابیت است .در این پژوهش پس از ارائه نمای کلی از خاستگاه تحقیق عربستان در ابعاد جغرافیایی ،فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی به بررسی وضعیت زادگاه بنیان گذار وهابیت (نجد) و آل سعود پرداخته شده است. در ادامه با توجه به گسترش این آیین در کشورها ی مختلف ،علل توسعه و رشد این تفکر و ریشه های عقاید محمدبن عبدالوهاب مورد بررسی قرار گرفته و به اجمال به نوع تفکر و برداشت های این فرقه از اسلام و اعتقادات آن ها اشاره شده است. همچنین نظر به این که موضوع این پژوهش روش تبلیغ وهابیت می باشد ،محقق به بازخوانی و تبیین جایگاه تبلیغ از دیدگاه اسلام و وهابیت پرداخته است.در بخش بعدی به تبیین شیوه ها و روش های آن با دو نگاه «سنتی» و« مدرن» تقسیم گردیده است. منابع مورد استفاده به طور عمده کتاب های تاریخی درباره نجد و تاریخ وهابیت که به پیدایش ،تفکر و شیوه های تبلیغی وهابیت پرداخته ،مورد استفاده قرار گرفته است.روش جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای و میدانی است.این تحقیق بعد از کلیات بحث ،از سه فصل تشکیل شده است:در فصل نخست ؛به خاستگاه وهابیت ،آل سعود و آل شیخ و به تبیین وضعیت مرکز پیدایش وهابیت ،عقاید،سیر تطور حاکمیت دینی ،سیاسی آل شیخ و آل سعود در پیشرفت وهابیت در عربستان پرداخته شده است.فصل دوم ؛تبلیغ و وهابیت ،چهار بخش است؛ بخش اول معنا ،اقسام و شیوه های تبلیغ وهابیت به دو روش سنتی و مدرن مورد تحقیق قرار گرفته است. بخش دوم ؛شامل عرصه های علمیئو فرهنگی تبلیغ وهابیت می باشد. در بخش سوم و چهارم ؛عرصه های اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی بیان گردیده است.بخش پنجم ؛عملکرد وهابیت در محیط خارج عربستان پرداخته شده است.در آخر نیز نتیجه گیری و پیشنهادات آمده است .

*******************